Red Bullin jälkeen loistaa Ferrari

Barcelonan testisää on saanut formula 1 -väen hyvälle tuulelle. Jerezin sateita tuskaileet kuljettajat vetävät nyt viimeistelytestejä kuivalla radalla, kun aurinkokin paistaa pilvettömältä taivaalta.

Torstaina Mark Webber nosti Red Bullin kärkeen, mutta perjantaiaamuna omat aika-ajotreeninsä aloittanut Ferrarin Fernando Alonso alitti nopeasti hänen aikansa.

Aamupäivällä klo 10.20 Alonso ehti jo aikaan 1.20,738.

Webber teki lyhyet vetonsa torstaina kaikilla kolmella kumiseoksella, jotka Bridgestone on tuonut paikalle. Iltapäivällä Webber Grand Prix -simulaation.

Webberin kärkiajaksi jäi 1.21,487.

Red Bullin ensimmäinen testipäivä ei ollut ongelmaton. Vaihdelaatikosta tuli öljyvaroitus, kun yksi komponentti oli hajonnut.

– Totuus on, että normaalisti kisaoloissa tuollaista tilannetta ei olisi syntynyt lainkaan, sillä tuo komponentti oli jo ylittänyt mailimääränsä. Ei meillä ole mitään syytä murehtia sitä, Webber kuittasi.

– Tietysti lisäkierrokset eivät olisi olleet pahitteeksi. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, mitä saimme tehdyksi.

Pitkät vedot
vielä haussa

Sivulliset tarkkailijat eivät pitäneet Red Bullin kierrosaikoja pitkässä vedossa mitenkään rohkaisevina. RB6-auton kehitystyössä on vielä paljon tehtävää. Ensimmäisen Valencian testijakson jättäminen väliin ei ollut ainakaan eduksi.

Perjantaina ja lauantaina Red Bullin testityöt hoitaa Sebastian Vettel.

Jenson Button lopetti torstain ajamiset neljä minuuttia etuajassa, kun McLaren kärsi hydrauliikkaviasta. Button oli keskittynyt aamulla varikkostoppeihin ja teki sitten 24 kierroksen pitkän vedon erittäin raskaalla autolla.

Vedon alussa ajat olivat vaatimatonta 1.28 -tasoa ja siitä hän pääsi 1.26 -kierroksiin. Tämä antaa osviittaa, miten merkittävästi autojen nopeus kasvaa bensiinimäärän laskiessa.

Sauberilla Pedro de la Rosa kokeili erilaisia takasiipiratkaisuja Bahrainin avauskisaa varten.

– Valitettavasti niiden vaihtaminen ja asentaminen vei tuhottomasti aikaa. Emme pystyneet ajamaan niin paljon kuin halusimme, de la Rosa harmitteli.

Sauberin vauhti pitkässä vedossa näyttää kuitenkin hyvältä ja C29-auton balanssissa ei ole moittimista.

Parempi
Force India

Vitantonio Liuzzi oli pullistelutuulella, kun Force India tuntuu toimivan lupaavasti.

– Automme on kilpailukykyisempi kuin viime kaudella. Siitä saimme varmuuden, kun vauhti Barcelonan vaativalla radalla on näin hyvällä tasolla. Olen varma, että ajamme pisteistä heti kauden alusta alkaen, Liuzzi julisti.

Vitali Petrov jatkoi opiskeluaan Renaultin R30-autossa. Hydrauliikkavika maksoi paljon aikaa.

Jaime Alguersuari ajoi Toro Rossolla lähes kaksi kisamatkaa ja keskittyi täysin kisasäätöihin.

Turun Sanomat, Barcelona

HEIKKI KULTA