Päivitykset radalle Barcelonassa

Talvitestit ovat edenneet teknisesti koko ajan vaikeammalle radalle.

Valenciassa vaatimustaso on vähäinen, Jerez tarjoaa teknisesti jo haastetta uusille autoille, kun Barcelona puolestaan pistää sitten jo autot paremmuusjärjestykseen.

Yleensä Barcelonassa kovaa menevä on erittäin kilpailukykykyinen kaikilla muillakin GP-radoilla.

Täksi viikoksi autoihin on luvassa melkoiset päivitykset, kun autot rakennetaan tämän radan downforce-tasolle.Varsinkin etusiivissä kokeillaan uusia juttuja kaikkia kauden avauskisoja – myös jo Espanjaa – varten.

Kärkikvartetti
hyvin lähekkäin

Kolmen ensimmäisen testiviikon perusteella kärkikvartetti Ferrari, Red Bull, McLaren ja Mercedes näyttää olevan hyvin lähekkäin.

Ratkaisevaa ei ole niinkään nopeus, vaan kilpavauhti. Kyse on siitä, mikä auto löytää parhaan balanssin ja bensakulutukseltaan kilpailukykyisin.

Paras balanssi auttaa rengaskulutuksen kontrolloinnissa. Mitä paremmin renkaat kestävät auton kisarytmin, sitä paremmin se pärjää tasaisessa kärkiryhmässä.

– Adrian Newey teki Mika Häkkisen aikaan McLarenille balanssiltaan aivan ylivoimaisen auton. Neweyn autot ovat yleensäkin olleet rengaskulutuksessa voittajia. Ferrarillakin on taas erittäin tasapainoinen ja suorituskykyinen auto ja se taitaa tässä vaiheessa olla tehnyt työnsä kaikkein parhaiten, TS:n tekninen F1-avustaja Paolo Filisetti pohdiskelee.

Filisetti arvioi, että nopeudessa nämä neljä ovat alle kahden kymmenyksen sisällä. Keskiryhmä – jonka kärkeen hän povaa Toro Rossoa – on 4-5 kymmenystä perässä ja uudet yrittäjät jäävät sitten jo sekuntikaupalla.

– Lotus näyttää niin kovin tavalliselta, kun monta elementtiä on kuin Force Indialla viime vuonna. Virgin taas ei käynyt lainkaan tuulitunnelissa ja kun sen etusiipi petti, se oli kuin heijastusta Nick Wirthin Simtek-ajoilta 16 vuotta sitten, Filisetti sanoo.

Epävakaisesta
puolipilviseen

Barcelonaan on luvassa torstaiksi epävakaata keliä. Loput kolme päivää ovat ennusteen mukaan pilvisiä, mutta poutaisia.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA