Heikillä liikaa höyryä Lotus-startissa

Kainuun F1-lähettilään Heikki Kovalaisen ensimmäinen testipäivä Lotuksen uudella T127 -autolla jäi yhtä harmaaksi kuin Jerezin taivas sateisena torstaipäivänä.

Lotus osui seinään kolmosmutkassa ja menetti sen ainoan etusiipensä, jonka tiimi oli tuonut mukanaan. Työt loppuivat siihen iltapäivän aluksi.

– Saamme uuden siiven ja ajamme normaalisti perjantaina ja lauantaina, rauhoitteli tekninen johtaja Mike Gascoyne pettynyttä Kovalaista, joka jatkaa töitä vielä päivän.

Liian rajusti
kaasun kanssa

Mikä meni vikaan?

– Oma moka. Olin vähän liian aggressiivinen kaasun kanssa, kun tulin ulos kakkosmutkasta. Perä karkasi, enkä saanut sitä enää suoristetuksi. Se meni suoraan ja osui rengasvalliin. Ei se paljon hajonnut, mutta emme pystyneet enää palaamaan radalle, Kovalainen harmitteli.

Kovalainen huokui luottamusta parempaan huomiseen.

– Mielestäni tässä autossa on potentiaalia. Ensimmäinen tunne oli hyvä. Auto käyttäytyy aika hyvin hitaissa mutkissa, vaikka pitoakin puuttuukin. Nopeissa mutkissa hävitään aikaa lähinnä säätöpulmien, eikä vain downforcen puuttumisen vuoksi.

– Aika raskaalta auto tuntuu, joten painoa siitä täytyy saada pois. Loppupeleissä auto on kuitenkin ok ja nautin ajamisesta ensimmäisestä kierroksesta lähtien. Alussa oli hydrauliikassa vikaa, joka tuli ohjaustehostimen asentamisesta. Muuten kaikki toimi luotettavasti.

Yllättikö auton luotettavuus?

– Olihan se yllätys. Ensimmäinen päivä sujui paremmin kuin osasimme odottaa. Mike Gascoyne on koko ajan sanonut, että auto on aika vakaa ja aika vahva alusta lähtien, joskaan ei ehkä nopein. Aina on omat epäilyksensä. Sisäänajossa Silverstonessa oli pientä häikkää, mihin ei oltu varauduttu. Nyt kaikki toimii paremmin.

Pikkutiimi
toimii hyvin

Olet aiemmin ollut kahdessa F1-tiimissä. Miten vertaisit Lotusta niihin?

– Ainoa ero on tiimin koko ja henkilökunnan määrä. Aika samoin Lotus operoi kuin Renault ja McLarenkin, kun insinöörit ja mekaanikot kuitenkin tekevät työnsä samalla lailla. Meillä ei vain ole ollut tarpeeksi aikaa valmistautua ensimmäiseen kisaan, eikä meillä ole riittävästi varaosia, jos tällaisia haavereita sattuu. Lotus on pikkutiimi, mutta olen luottavainen, että se pystyy tekemään kaiken, mitä pitääkin tämän auton kanssa.

Entä onko pienemmässä tiimissä kuljettajan vaikutus suurempi?

– En usko. Eiköhän se ole sama kuin aiemmissakin talleissani. Tietysti huipputiimi pystyy reagoimaan nopeammin, kun väkeä on enemmän. Olen aina pärjännyt kommunikoinnissa ihan hyvin, Kovalainen tuumii.

Kovalaisen kilpainsinöörinä on Juan Pablo Ramirez, joka viime vuonna toimi Toyotalla Timo Glockin kanssa.

– Me tulemme hyvin juttuun ja koko tiimi autoni ympärillä on erittäin hyvä. Kaikki on siinä suhteessa kohdallaan. Tarvitsemme vain aikaa, että opimme tekemään tehokkaasti töitä yhdessä.

Cosworth
vahvin osa

– Sain siitä ihan positiivisen fiiliksen. Pelkän voiman puolesta se tuntuu hyvältä. Ei se ehkä ole ihan Mersun tasolla, mutta ainakin tunne tässä vaiheessa on hyvä. Ajettavuus tuntui aika kilpailukykyiseltä, kun sitä vertasi Mercedekseen. Voima tulee eri tavalla, mutta uskon, että moottori on yksi tämän auton vahvimpia osia. Kestopuolesta en voi sanoa vielä mitään. Mercedes oli tasaisen vahva. Täytyy katsoa, miten hyvin Cosworth säilyttää tehonsa pitkässä kisassa.

– Ajoin ulos 30 kierroksen jälkeen, mutta moottori olisi kestänyt ainakin 500 kilometriä enemmän.

Miltä tuntuu olla ainoa suomalainen F1-kuljettaja?

– Ei siinä loppupeleissä ole mitään erilaista minulle. Toivottavasti saamme lisää kuljettaja F1-tasolle pian, mutta omasta puolestani mikään ei ole muuttunut. Yritän vain parhaani tiimini hyväksi ja tehdä tulosta, kuten aina.

Kimin rallit
seurannassa

Seurasitko Kimi Räikkösen tekemisiä ralleissa?

– Tietenkin. Katsoin aikoja pätkä pätkältä. Emme ole jutelleet vähään aikaan, mutta tietysti se kiinnostaa, miten Kimillä menee ja uskon, että hän hoitaa ne hommat hyvin. Nämä kaksi ensimmäistä rallia ovat olleet sieltä vaikeimmasta päästä hyviä kuskeja vastaan sellaisilla alustoilla, joissa vaaditaan kokemusta. Kimi tarvitsee vain aikaa. Eiköhän se kilpailukyky kasva kauden mittaan. Kimi on hyvässät tiimissä hyvällä autolla ja hyvän kartturin kanssa. Kun kaikki loksahtaa kohdalleen, Kimi menee kovaa, Kovalainen suitsuttaa.

Entä sitten yhteistyö uuden tallikaverisi Jarno Trullin kanssa?

– Uskon, että teemme hienosti yhteistyötä. Kokemuksemme on eduksi. Tuntuu kivalta tehdä töitä Jarnon kanssa. Puhumme samoista asioista ja tiedämme, mitä toinen tarkoittaa. Varmasti myös kiritämme toinen toisiamme.

– Jarno on nopea, hyvin kilpailukykyinen ja hän on menestynyt hyvin. Mitä enemmän saamme toisistamme irti, sitä parempi tiimille. Uskon, että tiimillä on vahva kuskipari, Kovalainen sanoo.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

F1

Etusivu

Uusimmat