Heikki virtaa täynnä Lotuksen kehitystyöhön

Paljon on muuttunut Heikki Kovalaisen elämässä sitten viime syksyn. Formula 1 -ura toki jatkuu edelleen, mutta suuren ja mahtavan McLarenin jälkeen tavoitteita rakennellaan nyt pienen ja vähemmän pippurisen Lotuksen riveissä.

McLarenilla Kovalainen ajatteli aina positiivisesti ja latautui voittamaan joka kisaa. Ajamistaan 35 Grand Prix’stä brittitallin autoilla kainuulainen voitti yhden ja sijoittui kerran toiseksi. Tavallaan kohokohdaksi jäi Silverstonen kisaan napattu paalupaikka.

Lotuksella ei kolkutella saman menestystaivaan portteja. Alkuvaiheissa jo pääsy aika-ajon keräilyeristä eteenpäin on kova tavoite.

Turun Sanomat sai ensimmäisenä suomalaislehtenä Kovalaisen haastattelun ennen koillisessa Englannissa Norwichin lähellä sijaitsevalla tehtaalla koottavan uuden auton esittelytilaisuutta.

Tuttuha naamoja
ja uusia kasvoja

– Ei tässä sen suurempia yllätyksiä ole koettu. Aikani on kulunut pitkälti tehtaalla tutustumassa uusiin työkavereihin. 150 ihmistä siellä on jo töissä ja lisää tulee koko ajan. Mike Gascoyne on palkannut porukkaa ainakin Toyotalta, Red Bullilta, Force Indialta ja Renaultilta. Muutamia tuttuja naamoja siellä on minulle entuudestaan, Kovalainen selvittää.

– Itse pidin aivan totaalitauon viime kauden jälkeen. Takki oli silloin aika tyhjä ja halusin pois kaikista niistä töihin liittyvistä jutuista. Nyt tunnen, miten paljon enempi virtaa minulla onkaan. Olo on paljon stabiilimpi.

Kovalaisen lähin työkaveri jatkossa on kilpainsinööri Juan Pablo Ramirez, joka viime vuonna toimi Timo Glockin luottomiehenä Toyotalla.

Kovalainen ei aio muuttaa takaisin Englantiin. Hän asuu edelleen Coppetin kotonaan Sveitsissä. McLarenilta Heikki sai mukaansa kuntovalmentajansa Petri Lehikoisen. Lisäksi tarvittaessa hän voi kääntyä yhä myös Aki Hintsan oman toimiston puoleen.

Kiire vaikuttaa
uuteen autoon

– Tietenkään minulla ei voi olla minkäänlaista käsitystä, mihin uuden auton vauhti riittää muita vastaan. Toivottavasti auto kulkisi jollain tavalla. Testivaiheessa meille ei jää paljonkaan aikaa, eikä kaikki välttämättä toimi heti kättelyssä.

– Odotuksia on turha ladata korkeuksiin. Fakta on, että tämä auto on kiireessä tehty. Siksi ei kannata tässä vaiheessa odotella sen olevan jonkun Mersun tai Red Bullin veroinen Toisaalta eivät ne isotkaan tiimit aina osaa tehdä hyvää autoa, kuten viime keväänä McLarenilla nähtiin.

– Alku on varmaan vaikea, mutta kun sarja tulee Eurooppaan ja saamme päivityksiä autoon, tulee varmaan vauhtiakin lisää.

– Siinä suhteessa olen tyytyväinen, kun työtä tehdään niin hyvissä fiiliksissä. Kaikki tuntuu olevan ok ja jeesaamme toinen toisiaan. Se tuntuu hyvältä, kun olen jotain komentanut tekemään, toiveeni on heti huomioitu. Pitkästä aikaa pystyn vaikuttamaan siihen, miten autoa kehitetään ja viemään siten hommaa eteenpäin, Kovalainen kiittelee.

Missä vaiheessa auto on tällä hetkellä?

– Meillä on moottori, vaihdelaatikko, runko ja tankki valmiina ja niitä pistetään nyt autoon. Ensimmäinen sisäänajo on tarkoitus tehdä perjantaina 5.helmikuuta, Kovalainen selvittää.

Hamiltonin
jälkeen Trulli

– En ole edes ajatellut koko juttua. Eiköhän siitä selvitä, kun olen ajanut kaksi vuotta Lewis Hamiltonin kanssa aika-ajoja. Hyvä mittarihan se on minulle, mitä kovempi tiimikaveri on vastassa, Kovalainen kuittaa.

Trulli ajoi Renaultilla 2004, kun Kovalainen aloitteli testitehtäviään.

– Mutta ei me silloin yhdessä mitään touhuttu. Jälkeenpäin olen toki tutustunut Jarnoon ja hyvin olemme tulleet keskenämme toimeen, Kovalainen totesi.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA