Kimin moottori
menossa vaihtoon

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Ensimmäisen kerran F1-urallaan MM-sarjaa avauskilpailun jälkeen johtava Kimi Räikkönen aloitti Malesian testijakson tiistaina tuskastuttavalla odotuksella.

Hydraulisten ongelmien vuoksi Ferrari joutui isoon remonttiin ja suomalaistähden ajamiset jäivät aamupäivällä vähiin.

Iltapäivällä Räikkönen pääsi kokeilemaan F2007 -auton uusinta aeroasua ja nappasi nimiinsä päivän toiseksi nopeimman ajan 1.36,302. Kuumankostea ilma höyrysi kuumimmillaan 37 asteessa ja radan pinnassa 48 asteessa.

BMW Sauber nosti osakkeitaan entisestään, kun Robert Kubica tykitti kymmenyksen Räikköstä kovempaa ja ajoi myös suurimman kierrosmäärän.

Näyttää ilmeiseltä, että ensi viikolla Ferrari joutuu vaihtamaan uuden moottorin Räikkösen autoon ennen lauantain aika-ajoa. Näin Kimi joutuisi starttaamaan kärkikymmenikön ulkopuolelta.

Vaikka Ferrari ajatti molempia kuljettajiaan Australian kilpailun loppuvaiheissa alennetuilla kierrosluvuilla (18000), Räikkösen moottori kuumeni liikaa eikä mitä ilmeisimmin kestä enää Malesian GP-rasitusta.

Näin varman päälle lasketaan nyt, että on parempi korjata talteen 4-5 pistettä vähemmän kuin jäädä kokonaan pinnoitta keskeytyksen vuoksi.

Felipe Massan moottori vaihdettiin ennen Australian kisaa. Hän starttasi viimeisestä ruudusta ja nousi kisassa kuudenneksi.

Nopeimmat testikierrokset

Sepang, Malesia: Robert Kubica BMW Sauber 1.36,187 (92 kierrosta), 2) Kimi Räikkönen Ferrari 1.36,302 (55), 3) Alex Wurz Williams 1.36,334 (90), 4) Rubens Barrichello Honda 1.36,826 (83), 5) Pedro de la Rosa McLaren 1.37,106 (60), 6) Franck Montagny Toyota 1.37,267 (74), 7) Takuma Sato Super Aguri 1.37,389 (73), 8) David Coulthard Red Bull 1.37,609 (84), 9) Nelson Piquet junior Renault 1.38,199 (33), 10) Scott Speed Toro Rosso 1.38,503 (69).