Jordan-talli myyty
perjantai-iltana

Turun Sanomat, Lontoo
Midland F1 on ostanut Jordan Grand prix -tallin ja pystyy näin aloittamaan formula ykkösten MM-sarjassa jo tänä vuonna - yhtä kautta kaavailtua aiemmin.
   Teräspohatta Alex Shnaider ja tallin perustaja Eddie Jordan allekirjoittivat sopimuksen myöhään perjantai-iltana Lontoossa. Virallinen vahvistus tallikaupasta tapahtuu maanantaiaamuna.
   Eddie Jordan luopuu tallipäällikön vakanssista ja siirtyy kaupallisiin johtotehtäviin.
   F1-tallia urheilujohtajana ryhtyy pyörittämään kokenut britti Trevor Carlin. Hänen suosituksestaan Shnaider palkkasi keskiviikkona saksalaisen Colin Kollesin tallin toimitusjohtajaksi.
   Kolles on luotsannut Saksan ja Euroopan F3-sarjassa omaa nimikkotalliaan, jonka riveissä ajoi 2001 mm. Kimmo Liimatainen.
   Eddie Jordanin ja tallin liikeasioita hoitaneen Ian Phillipsin uusi rooli on vielä tarkentamatta, mutta kummankin uskotaan jatkavan F1-ympyröissä vielä 2-3 vuotta.

Dallara tekee
yhä 2006-auton

   Midland F1 saa kaupan myötä valmiin MM-paikan joutumatta maksamaan 48 miljoonan takuusummaa, mikä vaaditaan uusilta talleilta. Lisäksi Midland pääsee välittömästi osille Concorde-sopimuksen tulojaosta Jordanin osuudella.
   Kilpailutoiminnan kannalta valmis auto EJ15-Toyota, tehdas, tuulitunneli, tietokoneille ladatut datatulostukset eri radoilta sekä 90 kokenutta työntekijää ovat merkittävää omaisuutta. Menopuolella Shnaider joutuu välittömästi kuittaamaan Jordanin yhdeksän miljoonan punnan velat, joista osa koostuu maksamattomista palkoista.
   Shnaider on luvannut huhujen mukaan alustavasti 80 miljoonaa dollaria välittömään toimintaan. Midland jatkaa kuitenkin yhteistyötä italialaisen Dallaran autotehtaan kanssa. Dallaran on tarkoitus rakentaa tallin F1-auto vuodesta 2006 lähtien.
   Midlandin ja Dallaran välimiehenä toiminut Gary Anderson palaa myös kaupan myötä tutulle työpaikalleen Jordanille, missä hän näillä näkymin avustaa teknistä johtajaa Mark Smithiä autokehityksessä.

Kuskivalinta
tehtävä äkkiä

   Colin Kollesin ja Trevor Carlinin ensimmäinen tehtävä on kuljettajien valinta. Runsaasti sponsorirahaa lupaavia ehdokkaita on listalla iso liuta.
   Hollannin Robert Doornbos, Saksan Timo Glock, Portugalin Tiago Monteiro, Italian Gimmy Bruni ja Giorgio Pantano, Unkarin Zsolt Baumgartner ja Intian Narain Karthikeyan.
   Jordanin siirtyminen merkitsee, että vuonna 2006 ainoa uusi talli on Dubai, joka on pysynyt hiljaa ja jättänyt näin epäilyksen, tuleeko kaivattua 11. tallia sittenkään.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.