Ralli

Rovanperän voittohaaveet kariutuivat ulosajoon Suomen MM-rallissa: "Ei kerennyt suoristaa"

Jussi Nukari
Suomen MM-rallin kymmenes erikoiskoe päättyi Rovanperän osalta sorakasaan.
Suomen MM-rallin kymmenes erikoiskoe päättyi Rovanperän osalta sorakasaan.

Kalle Rovanperän voittohaaveet Suomen MM-rallissa kariutuivat ulosajoon Suomen MM-rallin kymmenennellä erikoiskokeella. Kuljettaja ja kartanlukija Jonne Halttunen eivät loukkaantuneet ulosajossa, mutta kaksikon Toyotan keula vioittui pahasti.

Rovanperä oli kilpailussa neljäntenä 9/19 erikoiskokeen jälkeen. Hänen mahdollinen jatkamisensa kisassa huomenna ratkeaa myöhemmin, kun talli saa auton huoltoon. Menestystoiveet ovat kuitenkin kadonneet.

Kymmenes erikoiskoe on 20,55 kilometrin mittainen Patajoki, ja Rovanperän ulosajo sattui erikoiskokeen alkupuolella. Rovanperän auto ajautui ensin tien vasemmalle puolelle, kääntyi sitten oikealle ulos tieltä ja osui sorakasaan.

– Siinä oli lyhyt mutka ennen suoraa, jossa nyt ollaan. Auto haukkasi sisämutkaan, ja oli pakko pitää kaasu pohjassa, ettei oltaisi menty sisäpuihin. Kun tultiin sieltä takaisin tielle, auto roikkui sen verran, ettei kerennyt suoristaa ennen hiekkakasaa, johon matka päättyi, Rovanperä kommentoi tilannetta Ylen tv-haastattelussa romuttuneen autonsa vieressä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala arvioi Ylelle, että Rovanperällä loppui tila kesken.

– Auton keulasta meni aika paljon rikki. Toivotaan, että saadaan se kuntoon huomiseksi, Latvala sanoi.

Latvala muistutti, että eilen 21 vuotta täyttänyt Rovanperä ajoi ensi kertaa Suomen MM-rallissa WRC-autolla. Viime vuonna kisa peruuntui.

– Kokemusta ei voi ostaa, Latvala sanoi.

Lappi nousi neljänneksi

Esapekka Lappi kertoi hiljentäneensä vauhtia Rovanperän ulosajokohdalla, sillä kisajärjestäjät varoittavat kohdasta hyvissä ajoin etukäteen.

– Harmittaa Kallen puolesta. Tällä autolla on liukasta, joten jotain voi käydä, Lappi sanoi Ylen tv-haastattelussa.

Lappi kilpailee Rovanperän tavoin Toyotalla ja nousi tallikaverinsa ulosajon takia neljänneksi. Hän ja Rovanperä olivat kertoneet koko aamupäivän ajan pidon puutteesta.

Britti Elfyn Evans ajoi päivän neljännen pohja-aikansa ja johtaa kilpailua ennen Hyundai-kaksikkoa Craig Breen–Ott Tänak. Breen on 5,6 sekunnin päässä kärjestä, ja Tänak on 9,7 sekunnin päässä ykkössijasta. Lapin ero kärkeen on 33,3 sekuntia.

Tänään ajetaan vielä viisi erikoiskoetta, kun aamun erikoiskokeet ajetaan iltapäivällä uudelleen. Päivän kruunaa 2,31 kilometrin mittainen Harjun erikoiskoe Jyväskylän keskustassa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.