Kuismanen nestorina GT1:n MM-sarjaan
Pertti Kuismanen tarttuu kilpa-ajouransa mahtavimpaan haasteeseen ensi vuonna. 66-vuotias turkulainen lähtee nestorina kansainvälisen autoliiton FIA:n uuteen GT1-luokan maailmanmestaruussarjaan belgialaisen Patrick Selleslaghin johtaman tiimin Corvette C6-R -autolla.
Selleslaghin kilpatalli tarjosi turkulaispilotille testin keskiviikkona Algarven radalla Portugalissa ja päivää myöhemmin allekirjoitettiin sopimus tiimin kanssa.
Ari Koivulan kipparoima energiajuomabrändi Mad Croc lähtee projektiin mukaan ja neuvottelee suhteillaan Kuismasen tallikaveriksi tunnettua entistä suomalaista F1-kuljettajaa.
Selleslagh lyö hynttyyt yhteen toisen GT-tiimin DKR:n kanssa ja sitä kautta Kuismasen rinnalle toiseen autoon kuljettajaksi on nousussa brasilialainen entinen F1-kuski Enrique Bernoldi.
Uusi GT1-sarja avaa kautensa Yas Marinan radalla Abu Dhabissa pääsiäisenä ja viimeiset kisat ajetaan marras-joulukuun vaihteessa Interlagosissa Brasiliassa sekä San Luisissa Argentiinassa. Kisoja ajetaan kymmenenä viikonloppuna kaksi osakilpailua. Yksi kisa kestää tunnin, minkä kuskit ajavat puoliksi.
Mukaan lähtee kuusi automerkkiä – Corvette, Maserati, Lamborghini, Nissan, Aston Martin ja Ford. Jokaisella merkillä on kaksi tallia. Näin autoja sarjassa on yhteensä 24. Aika-ajo käydään F1-tyyliin kolmessa jaksossa niin, että ensin putoaa kahdeksan hitainta pois, sitten seuraavat kahdeksan ja lopussa kahdeksan nopeinta ratkaisee paalupaikan.
Kuntokuuri
alkaa heti
Kuismanen on innoissaan tällaisen tilaisuuden löytämisestä.
– Muut lähtevät tässä iässä eläkkeelle, minä lähden ajamaan maailmanmestaruudesta. Ei elämää kannata lopettaa kuusikymppisenä – ei töitä, eikä urheilua. Toivottavasti voin tarjota esimerkin siitä, että itseään ei kannata tuhota viinalla tai huumeilla. Olen ollut 35 vuotta täysin raittiina ja olen tässä iässä valmis lähtemään tähän kivikovaan ammattilaisrulettiin.
Kuismanen myöntää, että haaste on hurja.
– Se on selvä, että tällainen sopimus pakottaa minut – oli ikä nyt mikä tahansa – kovalle harjoituskuurille heti, kun Portugalissa saamani korvatulehdus helpottaa. Luvassa on pitkät matkat ja erittäin kuumia olosuhteita eri puolilla maailmaa.
– Maailmanmestaruudesta ajetaan. Se on niin kova juttu, ettei kovempaa ole, ellei mennä F1:een, Kuismanen muistuttaa.
Testejä ei ole liiemmin tarjolla.
– Tammikuun lopussa ajan kaksi päivää uudella radalla Sevillan lähellä. Haluan säätää Corvetten itselleni, jotta pystyn viemään sitä haluamallani tavalla.
GT1-sarjan yhteistesti järjestetään helmikuun lopussa Paul Ricardin radalla Ranskassa ja sieltä autot rahdataan Marseillen kautta avauskisaan arabiemiraatteihin.
Tiimikaveri
F1-huipulta
Selleslaghin Corvettea viime kaudella ajanut Kuismasen vanha kilpakumppani Bert Longin sijoittui GT1-sarjassa kolmanneksi. Nyt sarja saa MM-statuksen, joka nostaa vaatimustason huippuunsa.
Kuismasen autokunta saa huipputason mekaanikot Corvetten tehtaalta. Lisäksi yhteistyö on läheistä rengastoimittaja Michelinin kanssa.
Algarven testissä Kuismanen vakuutti Selleslaghin tykitettyään märällä radalla vain sekunnin päähän Corvetten tehdaskuski Oliver Gavinin nopeimmasta ajasta. Gavin tarjoutui Kuismasen tiimikaveriksi, mutta pääsponsori Mad Croc neuvottelee parinkin suomalaisen entisen F1-kuljettajan pestaamisesta.
– Minulla on sopimus Selleslaghin kanssa, mutta lopullinen sana myös siitä, kenen kanssa ajan tiimikaverina. Selleslagh tuntee minut pitkältä aikaväliltä ja tietää, että tuon aina hyvät kuljettajat mukaan, Kuismanen sanoo.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA