Ultrapehmeä vasta seitsemänteen kisaan Kanadaan
Ferrarin ja Red Bullin kuljettajien talvitestien ensimmäisellä viikolla kokeilema ultrapehmeä kumiseos tulee kilpakäyttöön vasta kauden seitsemännessä osakilpailussa Kanadassa.
Ultrapehmeä rengas on suunniteltu erityisesti katuradoille. Pirelli ei kuitenkaan tuo sitä vielä Monacoon toukokuun lopussa.
Kanadaan italialaistehdas ilmoitti kolme pehmeintä rengasta. Kuljettajien on kisassa pakko käyttää pehmeää seosta. Sen lisäksi he voivat valita joko super- tai ultrapehmeän – tai käyttää kumpaakin.
Kolmannessa aika-ajossa on käytettävä ultrapehmeää seosta.
Ilmoitus Kanadan rengasvalikoimasta tuli jo nyt, koska sääntöjen mukaan ns. kaukokisoissa valinta on julkistettava 14 viikkoa ennen kisaa, kun Euroopassa riittää kahdeksan viikon varoitusaika.
Talvitestit jatkuvat tiistaista perjantaihin Katalonian Grand Prix -radalla.
– Ensimmäiseltä jaksolta ei voi tehdä moniakaan johtopäätelmiä, koska tallit ovat testanneet erilaisia juttuja autoissaan. Datamme kuitenkin vahvistaa, että yleisesti ottaen renkaiden suorituskyky on ollut sitä, mitä odotimmekin sekä pidemmissä että lyhemmissä vedoissa. Suurin uutinen oli ultrapehmeä rengas, jolla tehtiin nopein aika, ja se tarjosi lisää suoritustehoa, mihin pyrimmekin, vaikka Barcelona ei ole paikka, mihin se on tarkoitettu, Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery linjaili.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Nopeimmat ajat eri kumiseoksilla jakaantuivat seuraavasti:
Ultrapehmeä Sebastian Vettel Ferrari 1.22,10
Superpehmeä: Nico Hülkenberg Force India 1.23,110
Pehmeä: Sebastian Vettel Ferrari 1.23,741
Keskikova: Nico Rosberg Mercedes 1.24,867
Kova: Felipe Massa Williams 1.28,214
Pisimmät vedot:
Ultrapehmeä: Sebastian Vettel Ferrari 7 kierrosta
Superpehmeä: Sebastian Vettel Ferrari 8 kierrosta
Pehmeä: Valtteri Bottas Williams 17 kierrosta
Keskikova: Kevin Magnussen Renault 30 kierrosta
Kova: Valtteri Bottas Williams 26 kierrosta