Mercedes, Ferrari ja Williams askeleen muita edellä testeihin
Uusien F1-autojen talvitestit alkavat aurinkoisissa merkeissä Katalonian Grand Prix -radalla. Alkuviikoksi Barcelonan seudulle on luvassa vuodenaikaan nähden mukavan lämmintä.
Sunnuntaina Sebastian Vettel vei jo uuden Ferrarin radalle, kun lämpömittarissa oli 21 astetta. Ferrari käytti ns. filmauspäivänsä, jonka Mercedes ja Williams hyödynsivät jo perjantaina.
Pr-kuvauksiin tarkoitettuna päivänä ajetaan kivikovilla ’promotional running’ -näytösrenkailla, joten varsinaista vauhtia silloin ei vielä tavoitella.
Joka tapauksessa filmauspäivän sijoittamisella jo ennen ensimmäistä varsinaista testipäivää on vissi tarkoitus. Nämä tallit eivät joudu enää aloittamaan kaikkia systeemikokeilujaan ihan alusta, kuten kilpailijansa.
Vettel ajaa Ferrarin kaksi ensimmäistä päivää, joten Kimi Räikkönen joutuu odottamaan keskiviikkoon ennen kuin saa ensi tuntumaa uuteen autoonsa. Torstaiksi sääennuste lupaa sadetta, mikä tietysti vähentää väkisin kuljettajalle tärkeää aitoa testiaikaa.
Kunkin kuskin on saatava auto parhaaseen iskuun neljän ajopäivänsä aikana.
Williamsilla Valtteri Bottas ajoi jo perjantain filmauspäivän. Vettelin tapaan suomalaiskuski on autossa myös kahtena ensimmäisenä testipäivänä.
Williams on talven aikana keskittynyt viime kautta hidastaneiden heikkouksiensa poistamiseen. Uuden FW38-auton perä on erityisesti ollut remontissa. Sivuponttoonit ja koko perä ovat nyt aggressiivisemman muotoiset.
Viime vuonna takajousitus ei toiminut tehokkaasti. Se oli hidastava tekijä hitaammissa mutkissa ja sekoitti osaltaan myös rengaslämmöt, joita Williams sai hiemankin poikkeavissa oloissa huonosti kohdalleen.
Nyt takajousitukseen on satsattu erityisesti juuri rengaspuolen kehittämiseksi pääkilpailijoiden tasolle.
– Viime vuoden auto oli aika tehokas, joten pääpaino uutuuden kehittämisessä oli varmistaa sen vahvuuksien säilyminen samalla, kun hioimme sen heikkouksia pois. Ei ole salaisuus, että viime vuoden auton suorituskyky hitaissa vauhdeissa ei ollut samaa tasoa kuin huippunopeuksissa. Paljon energiaa on käytetty tämän puolen parantamiseksi, tekninen päämies Pat Symonds selvitti.
– Meillä on hyvin vankka tiimi lähtiessämme kauteen 2016, kun Felipe Massa ja Valtteri Bottas ovat yhdessä kolmatta vuottaan. He tekevät hyvin töitä yhdessä, ja kummallakin on ihanteellinen yhdistelmä vauhtia ja tasaista suoritusvarmuutta. Tekninen tiimimme on myös pysynyt hyvin vakaana, mikä on yksi eduistamme. Näin meillä on varikon parasta insinööriosaamista käytössämme, Sir Frank Williams hehkutti.
Sunnuntaina Räikkönen saapui varikolle viininpunaisella Jeep Cherokee -autolla hieman ennen puoltapäivää. Hän muistutti innokkaita, ettei kyseessä vielä ole mikään oikea testipäivä.
Talvitestit alkavat maanantaina aamuna.
Jo aniaikaisin – klo 7.50 paikallista aikaa – uusi amerikkalaistalli Haas esittelee ensimmäisen F1-autonsa – VF-16-Ferrarin. Heti perään klo 8.15 kolmatta perättäistä tuplamestaruutta hakeva Mercedes pitää sitten uuden W07-autonsa virallisen julkistuksen.
Ajamiset alkavat aamuyhdeksältä. Testipäiviä on yhteensä kahdeksan. Neljä tällä ja neljä ensi viikolla.
Turun Sanomat, Montmelo
HEIKKI KULTA
Uudet autot:
Mercedes W07 Hybrid
Ferrari SF16-H
Williams FW38-Mercedes
Red Bull: RB12-TAG Heuer
Force India: VJM09-Mercedes
Renault: RS16
Toro Rosso: STR11-Ferrari
Sauber: C35-Ferrari
McLaren: MP4-31-Honda
Manor: MRT05-Mercedes
Haas: VF-16-Ferrari