Urheilu

Lahdessa eri katsojaryhmille erilaisia kokemuksia

MM-hiihtojen kisaorganisaation pääsihteeri Janne Leskinen, Tridem Sportsin Christian Pirzer, Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja Stora Enson talousjohtaja Seppo Parvi Lahden pohjoismaisten hiihtolajien vuoden 2017 MM-kilpailuiden tiedotustilaisuudessa Helsingissä 24. syyskuuta 2015. LEHTIKUVA / Markku Ulander
MM-hiihtojen kisaorganisaation pääsihteeri Janne Leskinen, Tridem Sportsin Christian Pirzer, Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja Stora Enson talousjohtaja Seppo Parvi Lahden pohjoismaisten hiihtolajien vuoden 2017 MM-kilpailuiden tiedotustilaisuudessa Helsingissä 24. syyskuuta 2015. LEHTIKUVA / Markku Ulander

Lahden MM-kisoissa 2017 kisakatsojia ei kohdella yhtenäisenä massana, vaan järjestäjät suuntaavat erilaisia palveluja eri katsojaryhmille. MM-kisojen pääsihteeri Janne Leskinen puhuu palvelumuotoiluprosessista.

– Katsojissa on viidestä kuuteen pääryhmää, kuten eläkeläiset tai lapsiperheet, joille pyritään rakentamaan omantyyppinen kokemuksensa. He kulkevat kisa-alueella eri polkuja, Leskinen selitti.

Keski-Euroopan jalkapallokatsomoissa tähdätään siihen, että stadionilla istuttaisiin kuin kotisohvilla ja naposteltavat tilattaisiin kännykällä suoraan omalle istumapaikalle. Onnistuuko tämä vuonna 2017 Lahdessakin?

– Digitalisaatio on meilläkin agendalla, kuten mobiiliostaminen. Haaste on, että teemme tämän vain kerran, emmekä ehdi hioa toimintaa kuten jalkapallossa.

Säälle digitalisaatio ei voi mitään, ja siksi Leskisen mukaan on tärkeää saada mahdollisimman paljon pääsylippuja myytyä etukäteen.

– Mainoksissa on aina kolme astetta pakkasta ja auringonpaistetta.

TS–STT