Kolumni: Hyvää joulua Ferrari!
Kolumni 30.3. Ferrarin joulujuhlissa uusi tallipäällikkö Maurizio Arrivabene heitti valikoidulle F1-mediaväelle kuin lahjatoiveena, että hän olisi tyytyväinen, jos tällä kaudella Maranellon miehistö saavuttaa kaksi voittoa.
Markkinointipuolelta kilpatiimin johtoon siirtynyt Arrivabene tarkensi vielä, että mukavaa olisi, kun Sebastian Vetteli toisi toisen, ja Kimi Räikkönen toisen näistä voitoista.
Tuskin kukaan meistä tuon toivetavoitteen kuulleista uskoi, että kolme kuukautta myöhemmin toinen noista täyosumista olisi jo Arrivabenen taskussa. Uusi tallipäällikkö aloitti palkintosijalla Australiassa ja täysosumalla Malesiassa, kun Stefano Domenicali ja Marco Mattiacci olivat rämpineet yhteensä 33 kisaa voitoitta kahden edellisen kauden aikana.
Koko F1-urheilulle juuri Ferrarin voitto on kuin statussymboli. Tätä parempaa alkukauden tempausta ei olisi voitu saada, kun yleisesti varustauduttiin toiseen perättäiseen yhden tallin yksitoikkoiseen menestysrumbaan.
Red Bullin tallipäällikkö Christian Hornerin on turha odottaa enää ainakaan Ferrarin leiristä tukea vaatimuksilleen, että sääntöjä pitää muuttaa pikaisesti Mercedeksen autojen hidastamiseksi.
Toki on selvää, että Malesian tappohelle – puoli tuntia ennen kisaa asvaltti hohkaili ennätysmäisesti 65 asteen kuumudessa – oli omiaan käristämään Mercedeksen kilpailukykyä. Ferrari sai kuumuudesta rengasedun, jonka se hyödynsi mestarillisen hyvin.
Oli tietysti suomalaisittain ikävää, ettei Kimi Räikkönen päässyt maksimoimaan oman autonsa nopeutta yhtä vaivattomasti kuin tallikaveri Vettel. Joka tapauksessa kaksi nousua aivan pohjamudista kärkipäähän ja nelospaikan kuittaaminen siitä palkkioksi nostivat myös Räikkösen Ferrarin toiseksi sankariksi sunnuntaina.
Tallipäällikkö Arrivabene torui aika-ajon jälkeen Räikkösen keskittymistä, mutta kisavalmisteluista ja kisasuorituksesta tuli sitten pelkkää suitsutusta.
Hetken tunnekuohut jäivät taakse ja nyt Ferrarin jatkaa taas kuin hurmoshengellä yhteisenä tiiminä Kiinan haasteisiin. Siellä kuumuus ei ole kaverina, ja Mercedes luultavasti on vaikeammin voitettavissa.
Turun Sanomat, Kuala Lumpur
HEIKKI KULTA