Räikkönen hurmasi harjoitusvauhdillaan
Kimi Räikkönen nousi Malesian harjoituspäivän keskipisteeksi nostettuaan Ferrarin kummallakin jaksolla kakkosaikaan – ja täsmälleen 0,373 sekuntia Mercedeksen perään kummallakin kerralla. Sepangin rata sopii kiistatta suomalaistähdelle todella hyvin.
Myös Räikkösen pitkä veto oli erittäin lupaava, minkä pääkilpailijat välittömästi rekisteröivät.
– Vielä oli vaikeuksia rengaspuolella – varsinkin pehmeämmän seoksen kanssa. Pääsemme varmasti kovempaa, kun auton käyttäytyminen saadaan paremmaksi Räikkönen arvioi päiväänsä.
Sepangin asvaltti käristi renkaita peräti 60 asteen kuumuudella. Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery muistutti, ettei yhtä kuumaa ole koettu pitkään aikaan – ei edes viime vuonna Malesiassa – ja mitä ilmeisemmin kisassa tarvitaan kolmen pysähdyksen taktiikat.
Lewis Hamilton pääsi myöhään liikkeelle moottoriremontin jälkeen, mutta lunasti kuitenkin päivän ykkösajan ja alitti ainoana 1.40 -rajapyykin.
Valtteri Bottas oli viidenneksi nopein. Selkä kesti hyvin, mutta autopuolella oli ongelmia.
– Pitkän vetoni kierrosajat eivät merkitse mitään. Onneksi löysimme vian, kun autosta lenteli osia. Meillä on tässä kuumuudessa todella paljon töitä, sillä näillä säädöillä auto ei toiminut, kuten haluamme. Se aliohjasi välillä, välillä yliohjasi.
Ferrarin vauhti yllätti taas Williamsin.
– Ferrari näytti tällä radalla vahvemmalta kuin mitä odotimme. Meidän on keksittävä jotain. Tärkeintä on löytää kierrosaika kisaan. Sillä on kuitenkin eniten merkitystä, Bottas tuumaili.
Turun Sanomat, Kuala Lumpur
HEIKKI KULTA
Harjoitusajat
Ilma 34/rata 60 astetta:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1.39,790 (keskinopeus 199,967 km/t) - 16 kierrosta
2. Kimi Räikkönen Ferrari –0,373 (1.40,163) - 29 kierrosta
3. Nico Rosberg Mercedes –0,428 (1.40,218) - 26 kierrosta
4. Daniil Kvjat Red Bull –0,556 (1.40,346) - 17 kierrosta
5. Valtteri Bottas Williams –0,660 (1.40,450) - 31 kierrosta
6. Felipe Massa Williams –0,770 (1.40,560) - 27 kierrosta
7. Sebastian Vettel Ferrari –0,862 (1.40,652) - 29 kierrosta
8. Max Verstappen Toro Rosso –1,430 (1.,41,220) - 30 kierrosta
9. Marcus Ericsson Sauber –1,471 (1.41,261) - 30 kierrosta
10. Daniel Ricciardo Red Bull –2,009 (1.41,799) - 8 kierrosta
11. Pastor Maldonado Lotus –2,087 (1.41,877) - 15 kierrosta
12. Felipe Nasr Sauber –2,198 (1.41,988) - 30 kierrosta
13. Sergio Perez Force India –2,452 (1.42,242) - 24 kierrosta
14. Carlos Sainz Jr Toro Rosso –2,501 (1.42,291) - 31 kierrosta
15. Nico Hülkenberg Force India –2,540 (1.42,330) - 28 kierrosta
16. Fernando Alonso McLaren –2,716 (1.42,506) - 25 kierrosta
17. Jenson Button McLaren –2,847 (1.42,637) - 24 kierrosta
18. Romain Grosjean Lotus –3,158 (1.42,948) - 7 kierrosta
19. Will Stevens Manor –5,914 (1.45,704) - 12 kierrosta
20. Roberto Merhi Manor –7,439 (1.47,229) - 6 kierrosta