Heikki Kullan kolumni: Joutsenlauluja
Joutsenen väitetään menehtyessään laulavan kauniimmin kuin koskaan ennen. Kuvaannollisesti formula 1 -veteraanien joutsenlauluna pidettiin Belgian Grand Prix -aika-ajoa, missä koko kärkikvartetti kuului siihen ryhmään, jonka lähtölaskentä MM-sarjasta on käynnissä.
Giancarlo Fisichella, Jarno Trulli, Nick Heidfeld ja Rubens Barrichello joutuvat hyvin todennäköisesti tekemään tilaa nuoremmilleen. Osa paikkaa tavoittelevista menee ohi taidoillaan, osa sponsoreillaan, joita erityisesti uudet tallit tarvitsevat tilkkeeksi budjetteihinsa.
Fisichellan joutsenlaulu kajahtaa jatkossa entistä tunteikkaampana, sillä Belgian paalun ja voitosta Kimi Räikkösen haastamisen jälkeen tie on siloiteltu Ferrarille loppukauden viiteen kisaan.
Viimeisin Monzassa Ferraria ajanut italialainen on Ivan Capelli syksyllä 1992, joten Fisichellalle tuottaa varmasti ylimääräistä painetta pitää päänsä yhtä kylmänä kuin Span viikonloppuna Räikköstä vastaan. Monzahan on italialaisten F1-taivas.
Näin lähellä Ferrarilla ajamista ei Fisichella ole ollut sitten Sauber-päiviensä 2004, jolloin vain vääränlainen haalarimainos tuhosi testiajon Fioranossa.
Itse asiassa Force Indian Mercedes-auto voisi Monzassakin olla nopeampi kuin Ferrari, mutta edes sellainen mahdollisuus ei pidättele Fisichellaa ja hänen manageriaan Enrico Zanarinia allekirjoittamasta unelmasiirtoa Maranellon miehistöön.
Kovin moni hyvin kokenut toimittajakollega Span lehdistökeskuksessa tuntui pitäneen myös Räikkösen neljättä voittoa viidessä viime Span kisassa jonkinmoisena vuoden 2007 maailmanmestarin joutsenlauluna.
Läheltä tilannetta seuranneena voin kuitenkin vakuuttaa, että tällä voitolla Kimi vain vankisti omaa haluaan ajaa F1-autoilla ainakin vielä seuraavat pari vuotta. Kimi on oman aikansa Don Quijote, joka ei taivu siihen protokollaan, miten häntä yritetään työntää. Don Quijotesta poikkeaa siinä, että Kimi myös pystyy voittamaan omat ’’tuulimyllynsä’’.
Räikkösen häätäminen Ferrarilta on ollut italialaisen ja espanjalaisen median yhteinen harrastus jo keväästä asti. Heille faktat merkitsevät vähemmän kuin omat mielikuvat, miten asiat voisivat olla.
Kylmä tosiasia on, että jos Ferrarin pitäisi päättää juuri nyt ensi kauden kuljettajansa, niin kaksikko olisi Räikkönen ja Fernando Alonso.
Felipe Massan vakava loukkaantuminen Unkarin aika-ajossa ja Räikkösen mahtava tulostaso vähemmän iskukykyisellä autollaan on yhtälö, joka pistää kaikesta päättävän Luca di Montezemolonkin miettimään tarkasti, mitä sitten ikinä päättääkin ensi kaudesta.
Räikkösen tuloskunto tiedetään tässä ja nyt. Kallovammasta kärsivän Massan mahdollinen iskukyky selviää aikaisintaan helmikuun alun talvitesteissä – jos vielä silloinkaan.