Heikki Kullan kolumni: Kolme Ferraria, kolme McLarenia
Formula 1 -urheilu kaipaa kovasti lisää autoja lähtöruudukkoon. Kansainvälisen autoliiton FIA:n kunnianhimoinen tavoite on, että ensi vuonna 14.maaliskuuta Bahrainin avauskisassa starttiviivalla olisi 13 tallin 26 autoa.
Ikävä kyllä se tuskin toteutuu. Talouskriisi runtelee kovasti varsinkin uusien tallien mahdollisuuksia ja lisäksi BMW Sauberin lisäksi vetäytymisriski varsinkin Force Indian kohdalla kasvaa koko ajan.
Kulisseissa talliyhdistys FOTA ponnistelee auttaakseen mahdollista BMW:n jäämistön ostavaa yrittäjää alkuun. Samaan aikaan FOTA:n piirissä vieläkin enemmän peistä taitetaan sen puolesta, että eräät tallit voisivat ajattaa kolmea autoa jo ensi vuoden MM-sarjassa.
Erityisesti Ferrari ja McLaren ajavat tätä mahdollisuutta. FOTA:n leirissä ei vastustajia ole puheenjohtaja Luca di Montezemolon ehdotukselle, mutta tietysti Force India ja Williams pistävät hanttiin, koska niiden mahdollisuudet jäännöspisteille kaventuisivat entisestään.
Tällä hetkellä henki on sellainen, että nuo kolmannet Ferrarit ja McLarenit todellakin nähdään radalla – ja tallien kaikki kolme kuljettajaa ajaisivat myös mestaruudesta. Mitään MM-taiston ulkopuolisia autoja ei kaavailla.
Suomalaisittain tällainen mullistus olisi enemmän kuin tervetullut. Se lopettaisi saman tien spekulaatiot siitä, miten Kimi Räikkönen, Felipe Massa ja Fernando Alonso mahtuisivat samaan aikaan Ferrarin leiriin ja miten Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen ja Nico Rosberg ajaisivat yhtä aikaa McLarenilla.
Askelmerkit on jo otettu. Kysymys ei ole mistään hatusta vedetystä spekulaatiosta, vaan siitä FOTA:ssa keskustellaan yhä määrätietoisempaan sävyyn. Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore antoi vihiä jo joku viikko sitten, kun sanoi, että mieluummin hän näkee radalla kolme Ferraria ja kolme McLarenia kuin jotain uusia pilipaliautoja, joista kukaan ei välitä.
Tietysti lauantain aika-ajotulos hieman sotii tätä lausuntoa vastaan. Harvoin on ainakaan pressikeskuksessa kansainvälisesti huokailtu hämmästyksestä yhtä paljon kuin Giancarlo Fisichellan paalukierroksen jälkeen.