Alonsolla ei kiirettä sopimusasioissa
F1-jännärit ovat pähkäilleet syytä siihen, miksi Ferrari ei ole julkistanut sopimustaan Sebastian Vettelin kanssa seuraaviksi vuosiksi. Ilmeisin osatekijä tähän on, ettei Fernando Alonson vuodet 2015 ja 2016 kattanutta pestiä ole vielä saatu puretuksi.
Saksalaisen Auto, Motor und Sport -lehden mukaan Ferrarilla onkin tällä hetkellä kolme kuljettajaa sopimuksella. Alonso pelaa kovilla panoksilla, eikä pidä mitään kiirettä nykyisen tallinsa kuskitilanteen ratkaisemisessa.
Hyvin mahdollista onkin, että tätä vuoden uutispommin varmistumista joudutaan odottamaan aina kauden loppuun asti Abu Dhabin viikonloppuun – tai jopa jouluun asti.
Kun F1-kartalta ainakin kaksi tallia on katoamassa, edes mahdollisuus kolmen auton ajattamisesta ei toisi ratkaisua Ferrarille. Jos lähtöruudukon paikkaaminen sitä vaatii, kolmanteen autoon tallin täytyy tuoda nuori kuljettaja. Alonso, Vettel ja Kimi Räikkönen ovat kaikki maailmanmestareita, eivätkä täytä tätä kriteeriä.
Alonso on jo alkusyksystä saakka vakuuttanut, että hänellä on mielessään selvä suunnitelma, jonka mukaan hän rakentaa uransa huipennusta.
Yleisesti uskotaan, että Alonson suunnitelmana olisi päästä ajamaan Mercedeksellä viimeistään kaudesta 2016 lähtien.
Kun kansainvälinen F1-media patistaa tarkennusta suunnitelmiin, Alonso löi kuin bensaa liekkeihin tokaisemalla lähdöstään Ferrarilta Venäjän Grand Prix -kisan jälkeen:
– Olenko minä sanonut niin? Vai onko joku Ferrarilta sanonut niin? Tällaiset puheet ovat pelkkiä huhuja, Alonso kuittasi.
Auto, Motor und Sport uumoilee, että Alonson sopimus Ferrarin kanssa on lakimiesten käsiteltävänä. Jos kuljettaja irtisanoo sopimuksen, hän ei saa korvausta, mutta jos talli katkaisee yhteistyön, kuljettajalle täytyy maksaa kipurahaa.
Alonsolle ei ole tilanteen selvittämisessä mitään kiirettä, vaikka Maranellon päättäjät haluaisivat aivan ilmeisesti ratkaista asiat mahdollisimman pikaisesti.
Alonson vaihtoehdot ovat mitä todennäköisemmin joko siirtyminen McLaren-Hondalle ensi kaudeksi tai sitten välivuoden pitäminen ja mahdollisesti Le Mansin 24 tunnin kisan ajaminen vaikka Porschella.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA