BMW tekee hondat
Saksalainen autojätti BMW päätti vetäytyä formula 1 -urheilusta tämän kauden jälkeen. Baijerilaisyhtiö seuraa Hondan viime joulukuussa viitoittamaa tietä ja ilmoitti maaimanlaajuisen talouslaman vuoksi lopettavansa F1-panostuksensa tähän kauteen.
BMW jatkaa autourheilussa, mutta ei jatkossa rakenna enää edes moottoreita F1-tasolle.
Viime syksynä perustetun talliyhdistys FOTA:n jäsenistössä BMW on vetänyt jo pitkään matalaa profiilia.
Kun taloudellisista leikkauksista päätettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley pystyi säilyttämään kalliiksi tiedetyn kineettisen energian kierrätyssysteemin (KERS) tämän kauden säännöissä, kun BMW ainoana tallina kieltäytyi luopumasta siitä.
BMW:n johtokunta kyllästyi odottamaan tallipäällikkö Mario Theissenin lupauksen täyttymistä asemien vakiinnuttamisesta MM-kärjessä.
Tällä kaudella BMW on saavuttanut vain yhden palkintosijan ja yhteenä vain kahdeksan MM-pistettä. Valmistajien MM-sarjassa BMW on kymmenen tallin joukossa vasta kahdeksantena. Kuljettajien sarjassa Nick Heidfeld on 13. ja Robert Kubica 15.tilalla.
Uudet
strategiat
– Luonnollisesti tällaisen päätöksen tekeminen oli hyvin vaikea, mutta tämä on päättäinen askel koko yhtiömme uudelleen järjestäytymisstrategiassa, johtokunnan puheenjohtaja Norbert Reithofer totesi keskiviikkoaamun lehdistötilaisuudessa.
BMW:n vetäytyminen merkitsee 56-vuotiaan tallipäällikkö Mario Theissenin F1-uran päättymistä. Pitkään teknisenä johtajana toiminut Willy Rampf oli jo aiemmin vahvistanut lopettavansa tämän kauden jälkeen.
BMW tuli tällä erää F1-tasolle Williamsin moottoritoimittaja kaudeksi 2000. Kun Frank Williams ei suostunut myymään talliaan, BMW osti sveitsiläisen Peter Sauberin tallin kauden 2005 päätteeksi. Sauber piti 20 prosenttia osakkeista itsellään.
Robert Kubica ajoi BMW:n toistaiseksi ainoan paalun ja voiton viime vuonna. Puolalainen sijoittui neljänneksi kuljettajien MM-sarjassa.
1980-luvulla BMW toimitti moottorit Brabhamille ja Benettonille. 1983 BMW oli voittamassa kuljettajien mestaruutta Nelson Piquetin kanssa.
Yhteensä BMW:llä on tilillään 19 GP-voittoa ja 33 paalupaikkaa.
Takaisin
Sauberille
Keskiviikkona Sauber kuitenkin vakuutti tekevänsä kaikkensa, että toiminta Hinwilin upealla tehtaalla jatkuu ja ihmisillä työpaikat säilyvät. Vaikka BMW lähtee, moottoreita on tarjolla Ferrarilta, Toyotalta, Renaultilta ja Mercedekseltä.
BMW joutuu lunastamaan lupauksensa ja maksamaan 50 miljoonan euron vetäytymissakon talliyhdistys FOTA:lle, mihin kaikki liittymään kuuluvat autotehtaat ovat sitoutuneet. Raha käytetään BMW-tallin lunastavan uuden omistajan auttamiseksi.
BMW:llä on sopimus ensi kaudesta Kubican kanssa, mutta luultavaa on, että puolalainen on vapaa lähtemään, kun BMW lopettaa. Heidfeld on ajanut BMW:llä koko ajan vuodesta 2006 lähtien. Hän on neuvotellut tallipaikkaa ensi kaudeksi Williamsilta.
Faktat
2002 Arrows, 2004 Jaguar, 2005 Jordan ja Minardi, 2006 Midland, 2007 Spyker, 2008 Super Aguri ja Honda, 2009 BMW.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA