Mercedeksellä hyvin positiivinen ilme
Uusi Mercedes W05 ehti ensimmäisenä testiradalle Jerezissä. Se esiteltiin aamutuimaan kello 9.20 Suomen aikaa ja 40 minuuttia myöhemmin Lewis Hamilton kaasutti uuden auton ensimmäiselle kierrokselle.
Ferrarin ja Red Bullin tapaan Mercedeksen autossa on leveämpi nokka, mikä erottaa W05-auton kaikkein elegantimpien joukkoon.
Ferrarista poiketen Mercedeksellä ei ole isoa korotusta auton edessä, joten se näyttää hyvin harmoniselta, kun tiimi on käyttänyt hyväkseen myös pakollista FOM-kameraa, joka on sijoitettu etujousituksen yläpuolelle. Tällä tähdätään ilmavirtausten selvittämiseen auton avainalueilla.
Uuden Mercedeksen vaikuttavinta tekoa ovat kapeat sivuponttoonit. Hyvillä leikkauksilla päästään ilmaa ohjaamaan auton perään kokispulloalueelle, ja samalla takajousitus on peitetty niitä tehostavalla runkosuunnittelulla.
Uusi takasiipi muistuttaa McLarenin ratkaisuja. Päätylevyt ovat pidemmät ja niissä on isommat leikkaukset kuin viime vuonna.
Moottorikate seuraa tämän vuoden linjoja, on leveämpi ja pidempi kuin aiemmin.
Kaiken kaikkiaan ensimmäinen yleissilmäys Mercedeksestä antaa hyvin positiivisen kuvan. Se on siisti paketti, missä jäähdytyssysteemi on viety äärirajoille. Tiimi on selvästi hyötynyt siitä, kun auto ja moottori ovat syntyneet saman katon alla.
– Tämä vuosi tarjoaa luultavasti kaikkein suurimmat sääntömuutoshaasteet. Tekniseltä ja kilpa-ajamisen kannalta elämme uskomattoman jännittäviä aikoja F1:ssä. Otamme käyttöön teknologiaa, joka on uutta ei vain kilpa-ajossa, vaan laajemmaltakin autoilevassa maailmassa, muistuttaa Mercedeksen tekninen päämies Paddy Lowe.
– Päällimmäisenä haasteena on parannettu tehokkuus samalla, kun alamme ajaa kilpaa edistyneellä hybridisysteemillä vain sadan kilon bensiinimäärällä. Se todistaa laajalti, millaisella teknologialla F1 voi toimia.
Turun Sanomat, Jerez
LUIS VASCONCELOS
HEIKKI KULTA