Bottas elämänsä kunnossa testiavaukseen
Valtteri Bottas käyskenteli kuntovalmentajanaan jatkavan Jaakko Ojaniemen kanssa Jerezin ratavarikolla jo hyvissä ajoin päivää ennen talvitestien käynnistymistä. Williamsin suomalaiskuski sai päät kääntymään – posket ovat lommolla ja mies on elämänsä iskussa.
– Uusien sääntöjen myötä painojen kanssa riittää puuhaa. Omasta painostani olen pudottanut kolme kiloa, Bottas kuittasi kuntokuurinsa.
Kämmeniä kihelmöi testiaattona, kun uuden FW36-Williamsin ensimmäinen ajovuoro on kirjattu Bottakselle.
– Kieltämättä tuntuu jännältä lähteä ajamaan uutta autoa uusilla säännöillä, Bottas vakuuttaa.
Moottoripuoli
mullistuksessa
Williams vaihtoi Renaultilta Mercedeksen moottorileiriin, kun vapaasti hengittävästä V8-moottorista siirrytään uusiin 1,6-litraisiin V6-turboihin. Ainakin Nico Rosbergin tekemässä sisäänajossa Silverstonessa Mercedeksen moottori toimi moitteettomasti.
Tässä vaiheessa kukaan ei tiedä moottorien keskinäisestä kilpailukyvystä. Turbo tuottaa tuoreimpien varikkotietojen mukaan yli 650 hevosvoimaa, kun V8:lla oli 760 hevosvoimaa. Turbossa vääntöä löytyy tuplaten aiempaan verrattuna ja totuttelua tarvitaan siihen, että väännön myötä teho tulee välittömästi.
Vaihteita on nyt ensi kertaa kahdeksan. Välitykset säädetään samoiksi koko kaudeksi – eli ne ovat sitten samat niin Monacossa kuin Monzassakin.
Kun jokaisella kuljettajalla aiemmin oli käytössään kahdeksan moottoria, nyt niitä on enää viisi
Kineettistä jarrutusenergiaa kierrättänyt KERS-systeemi on nyt uudistunut ERS (Energy Recovery System) -muotoon. Tämä kierrättää jarrutusenergian lisäksi myös turbosta kertyvää lämpöenergiaa. Kun KERS antoi 80 hevosvoimaa lisää 6,7 sekunnin ajaksi kierroksella, ERS antaa 160 hevosvoiman lisätehot 30 sekunnin ajaksi. Tämä merkitsee, että lisätehoja saadaan käytännössä kaikilla suorilla.
ERS-systeemin ja turbomoottorin vaatiman jäähdytyksen vuoksi autojen sivuponttoonit ovat suuremmat. Autojen minimipaino nostettiin samalla 642 kilosta 690 kiloon. Vuodeksi 2015 se nousee sitten jo yli 700 kiloon.
Autosuunnittelua mullisti siivekemuutos. Etusiipi on nyt kapeampi ja nokka on alempana. Sääntömuutos johti esteettisesti rumilta näyttäviin piikkikeuloihin, joista Lotuksen piirroksissa esittämät ’torahampaat’ ovat kaikkein kammottavimmat. Ferrarilla puolestaan autossa on ns. pölynimurinokka.
Etusiiven myötä autojen downforcetehot ovat huomattavasti pienemmät kuin viime kaudella. Pyörät sutivat helpolla aina mutkasta suoralle kääntyessä.
Viime vuosina muodissa ollut pakokaasujen ohjaus auton perässä ilmavirtoja hyödyntäneelle diffuusorille estyi uusien määräysten myötä, kun pakoputkisto rakennettu ’peräpiipuksi’.
Turun Sanomat, Jerez
HEIKKI KULTA