Uudet säännöt lataavat Alonson Vettelin takaa-ajoon
Fernando Alonso jäi kakkoseksi Sebastian Vetteliä vastaan kolmannen kerran neljän viime kauden aikana. Eikä espanjalaistähti pystynyt kätkemään turhautumistaan, kun Ferrari ei pysynyt Red Bullin kehitystahdissa mukana.
Alonso kritisoi hyvin rankalla tavalla talliaan useampaan otteeseen, mutta kun tallipäällikkö Stefano Domenicali ei lähtenyt julkiseen sanasotaan kuljettajaa vastaan, pääjohtaja Luca di Montezemolo ojensi Alonsoa avoimesti, ja pakotti siten ex-mestarin peräytymään sanomisissaan.
Palkintosijoitus kauden päätöskisassa Brasiliassa ei muuttanut Alonson käsityksiä Ferrarin yleisestä suoritustasosta kaudella 2013, mutta hän otti sen verran vaarin di Montezemolon sanomisista, että antoi lopulta Ferrarin F138 -autolle kouluasteikolla arvosanaksi kahdeksikon.
Saimme Alonson haastattelun kauden päätteeksi.
Kuinka arvioisit omat esityksesi tänä vuonna vertailuna di Montezemolon kommenteille suorituksistasi?
– En anna numeroita omasta ajamisestani. Se on median ja tiimiä johtavien henkilöiden tehtävä. Henkilökohtaisesti olen hyvin tyytyväinen siihen, miten ajoin tänä vuonna, kun sijoituin sarjassa toiseksi autolla, joka ei selvästi ollut lähtöruudukon toiseksi nopein. Monta kertaa lähdin seitsemäntenä tai kahdeksantena kisaan, joten kakkossija kuljettajien sarjassa on erinomainen tulos.
Voitit kaksi kisaa alkukaudella, ja olit ainoa, joka pysyi Vettelin tuntumassa kesätaukoon asti. Miten kuvailisit kauttasi?
– Olen hyvin tyytyväinen siihen tapaan, millä pystyin ajamaan, koska minulla ei missään vaiheessa ollut riittävän hyvää autoa ajaa voitoista ja taistella täysillä mestaruudesta. Onnistuin kuitenkin voittamaan kaksi kisaa, olemaan usein palkinnoilla ja olemaan tavallista kuolevaisista ensimmäinen – eli ensimmäinen niistä, joilla ei ollut käytössään Red Bullin RB9-autoa.
– Minulla oli täydellinen kausi, enkä olisi millään voinut saavuttaa enemmän pisteitä kuin mitä nyt sain.
Autokehitys
pysähtyi täysin
– Mielestäni on aika selvää, ettemme pystyneet kehittämään omaa autoamme samalla vauhdilla kuin kilpailijamme tekivät. Meillä oli kilpailukykyinen auto Britannian GP-kisaan asti, ei nopein, kun Mercedes oli paljon meitä nopeampi aika-ajoissa ja Red Bullilla oli selvä etu kisavauhdissa. Automme oli kuitenkin riittävän hyvä ajamaan kärkipäässä – enkä muuta tarvinnutkaan kuin auton, jolla voi haastaa nopeampia, ja sitten huolehdin lopusta itse.
– Kaksi asiaa Silverstonen jälkeen olivat meitä vastaan. Ensinnäkin Pirellin päätös muuttaa rengasrakennetta – se oli katastrofi meille, koska emme sen jälkeen saaneet heidän renkaitaan toimimaan enää aika-ajossa. On mahdotonta voittaa, kun ei pysty starttaamaan kisaan kärkipäässä. Red Bull hyötyi kiistatta muutoksesta, ero välillämme kasvoi, eikä Vetteliä pystynyt sen jälkeen enää saavuttamaan.
– Toinen syy oli autokehityksemme puute kauden toisella puolikkaalla. Jos vertaa autoamme Brasilian päätöskisassa siihen, millä ajoimme Saksassa, ero on hyvin pieni. Kokeilimme useita uusia osia perjantaisin, mutta valtaosa niistä jätettiin pois autosta, koska ne eivät antaneet odotettuja tuloksia. Tämän ansiosta Mercedes, Lotus, McLaren ja jopa Sauber sekä Toro Rosso pystyivät ottamaan meidät kiinni yleisnopeudessa, joten toinen puolisko oli meiltä aika moista takertelua.
Allisonin kykyihin
Oletko tämän kehitysvajeen vuoksi huolissasi vuoden 2014 auton kilpailukyvystä?
– En ajattele siten, koska ihmiset, jotka suunnittelevat ensi vuoden autoamme eivät ole samat, jotka tekivät töitä viime kauden automme kanssa. Olemme hankkineet hyvin päteviä tyyppejä – kuten James Allison – ja minulla on täysi luottamus hänen kykyihinsä suunnitella ja tuottaa hyvin kilpailukykyinen auto heti ensi kauden alusta asti.
– Säännöt muuttuvat massiivisella tavalla, ja se on suureksi avuksi meille ja kaikille Red Bullia lukuunottamatta, koska jos säännöt olisivat pysyneet samoina, kenelläkään ei olisi ollut mahdollisuutta tavoittaa heitä. Ensi vuoteen lähdemme kaikki nollilta liikkeelle, jokainen tiimi tekee uudet autot tyhjältä paperilta, joten siinä tarjoutuu paras mahdollinen tilaisuus kuroa kiinni Red Bullin etumatka ja ajaa mestaruudesta.
Turun Sanomat, Lissabon
LUIS VASCONCELOS