Moottoriurheilu

Rovanperä pääsee tukevassa MM-johdossa Suomen ralliin, Virosta heltisi ylivoimainen voitto

HANNU RAINAMO
Kalle Rovanperä hallitsi ylivoimaisesti Viron näyttäviä rallitaipaleita ja kaasutteli MM-rallin voittoon.
Kalle Rovanperä hallitsi ylivoimaisesti Viron näyttäviä rallitaipaleita ja kaasutteli MM-rallin voittoon.

Kalle Rovanperä on ajanut ylivoimaiseen voittoon Viron MM-rallissa ja johtaa MM-sarjaa 83 pisteen erolla belgialaiseen Thierry Neuvilleen, kun takana on seitsemän rallia 13:sta.

Virossa britti Elfyn Evans jäi Rovanperän vauhdista yli minuutin, mutta varmisti Toyotalle kaksoisvoiton. Evans myönsi MM-sarjan haastattelussa, ettei hän pystynyt vastaamaan Rovanperän vauhtiin. Kolmanneksi ajoi kotikisassaan kaasutellut Hyundain Ott Tänak.

Rovanperä oli Virossa ykkönen myös vuosi sitten. Sunnuntaina Rovanperä päätti kilpailun 24. erikoiskokeen vastaansanomattomaan voittoon, joten power stage -erikoiskoe toi hänelle parhaat lisäpisteet eli viisi pistettä.

Tällä kaudella ykkössija oli Rovanperälle ja hänen kartanlukijalleen Jonne Halttuselle viides, sillä Viron MM-rallin lisäksi kaksikko on ollut nopein Ruotsissa, Kroatiassa, Portugalissa ja Keniassa. Muille kuljettajille voitto on lipsahtanut vain kahdesti: Sebastien Loeb oli paras kauden avanneessa Monte Carlo -rallissa ja Tänak Sardiniassa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kiitokset Jonnelle. Täällä oli ajoittain vaikeaa, mutta ajoimme tosi hyvin. Kiitos kaikille, jotka ovat tehneet autosta nopean, Rovanperä kommentoi maalissa MM-sarjalle.

Ajoittainen sade väritti kisan päätöstä, sillä viimeisellä erikoiskokeella ajourissa oli vettä, ja kura lensi tuulilasiin peittämään näkyvyyttä. Rovanperän ajovuorolla oli jo vähän kuivempaa, ja suomalainen paineli viimeisen erikoiskokeen voittoon häkellyttävällä 22,4 sekunnin erolla Evansiin.

MM-sarjan kakkonen Neuville oli Virossa neljäs ja myönsi, ettei luottanut ajamiseensa liukkaiksi kokemillaan sorateillä. Viimeisellä erikoiskokeella ongelmaksi tuli myös tuulilasin huurtuminen sateessa.

– Yritin vain päästä maaliin, Neuville totesi MM-sarjan haastattelussa.

Suomalaisista Esapekka Lappi oli Toyotalla kokonaiskilpailun kuudes noustuaan sijoituksissa Adrien Fourmaux'n ohi. Lappi hämmästeli viimeisen erikoiskokeen vaikeutta sateisessa kurakelissä.

– Kamalaa. Tämä oli vaikein sorapätkä, jonka olen koskaan ajanut. Auto oli sata kertaa pois hallinnasta, mutta selvisimme, Lappi kuvasi päätöserikoiskoetta haastattelussa.

Lapin edelle kilpailussa ajoi kärkinelikon lisäksi Toyotan japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta.

Teemu Suninen ajoi Hyundailla WRC2-luokan kakkoseksi norjalaisen Andreas Mikkelsenin takana, mutta tekninen vika tummensi Sunisen päivää.

– Ajoin viimeisen erikoiskokeen vain kahdella sylinterillä, Suninen sanoi MM-sarjan haastattelussa hävittyään viimeisellä erikoiskokeella norjalaiselle yli 22 sekuntia.

Suninen kertoi kuitenkin Twitter-tilillään saavansa autonsa maaliin, joten luokan kakkossija ei ole uhattuna. WRC2-luokassa Emil Lindholm ajoi kolmanneksi ja Jari Huttunen neljänneksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kausi jatkuu Suomen MM-rallilla 4.–7. elokuuta. Rovanperä pääsee kotiralliin Keski-Suomen sorateille tukevassa MM-johdossa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
T.S.
GR
Olin tuossa lähikaupassa, piti saada maitoa, pottuja ja kaffepullaa.

Pisti silmään että siinä pihalla oli sellainen pieni 'riisikuppi'. jossa oli mallimerkinnän lisäksi kirjaimet GR.
Auto oli muotoiltu muistuttamaan ralliautoa. Ja siitähän tuo sitten lähti, ahtaalta kaupan pihalta. Kun auto kerran muistutti ralliautoa niin äänikin oli säädetty ralliautomaiseksi.
Ja kun ääntä lähtee niin täytyyhän sitä käyttää ja näyttää. Siitä sitten vaan 'rallikuski' polkaisi ahtaalla parkkipaikalla kaasun pohjaan.
Alkoi herätä ajatuksia ja varmistin asian netistä. Tuo GR tulee Toyotan rallitiimin Gazoo Racing:stä.

Katsoin sitten muut tiedot. Tehoa oli enemmän kuin nykyisessä autossani, suurin piirtein saman verran kuin tilauksessa olevassa uudessa autossani.
Mutta sitten se järkyttävä ero. Kun minä käyn kaupassa niin meno on äänetöntä ja kun ei ole sitä pakoputkea niin ei tule paikallispäästöjäkään.
Tämä 'rallihirmu' puolestaan pitää rumaa ääntä ja päästelee CO2:ta 186g/km!

Tässä nyt ilmiselvästi halutaan rahastaa Kalle Rovanperän menestyksellä. Mutta ongelmaksi jää se että vaikka olisi varaa maksaa yli 48 000 euroa niin ei kuski kuitenkaan ole Kalle Rovanperä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: GR
Pari sanaa lisää tästä asiasta. Nyt autojen markkinoinnin kantilta. Nyt on siis kyse Toyotan Yaris mallista ja sehän on siellä malliston alapäässä, kaupunkiauto, perheen kakkosauto, auto jolla käydään kaupassa.
Jos vertaa tätä mallia GR Kalle Rovanperän kilpuriin niin yhteistä on vain tietty ulkonäöllinen samanlaisuus. Käytännössä siis täysin eri autot. Siis mielikuvapeliä.
Tosiasia on joka tapauksessa se että ralliauton pohjaksi sopii parhaiten se pienimalli. Poikkeuksena tänä vuonna Ford joka valitsi 'jättiläisen' pohjakseen.

Tämä kuvio tapahtui jo aiemminkin. Nimittäin kun Juha Kankkunen ja Timo Salonen ajoivat mestareiksi pikku pököteillä. Silloinkin tuota mainostettiin voittaja-autona.

Ja mitä tämä sitten vaikuttaa tavalliseen autoilijaan?
Vaikutus tulee sitä kautta että vakuutusmaksut määräytyvät mallin mukaan. Jos käyttäjissä on paljon niitä jotka kuvittelevat olevansa Kankkusia tai Rovanperiä niin onnettomuuksia sattuu ja vakuutusmaksut nousevat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?