F1

Ferrarin sysimusta sunnuntai toi Red Bullille helpon kaksoisvoiton Bakussa

EPA/ALI HAIDER

Formula ykkösten Azerbaidzhanin gp:stä tuli täyskatastrofi Ferrari-tallille, kun sekä Charles Leclerc että Carlos Sainz keskeyttivät teknisiin ongelmiin. Sunnuntain kisa Bakun katuradalla päättyi Ferrarin tyrmäyksen jälkeen Red Bullin juhliin, kun Max Verstappen voitti ja Sergio Perez toi tallille kaksoisvoiton.

Leclercin Ferrarin moottori savutti ennen kisan puoliväliä, ja siihen päättyi paalupaikalta lähteneen ja keskeytyshetkellä kisaa johtaneen monacolaisen matka.

– Vaikea löytää sanoja kuvailemaan tätä – erittäin suuri pettymys, Leclerc murehti.

MM-pistetilanteessa Verstappen nousi kauden viidennen voittonsa myötä 150 pisteeseen. Perez puolestaan nousi toiseksi ohi Leclercin. Perezillä on 129 pistettä, Leclercillä 116. Tallien pisteissä Red Bullin etumatka Ferrariin kasvoi 80 pisteeseen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Meillä oli mahtava vauhti, ja saimme keskittyä renkaiden ylläpitoon. Olihan meillä vähän onneakin (Leclercin keskeytyksen myötä), mutta auto oli joka tapauksessa todella nopea. Kaksoisvoitto, todella hyvä päivä meille, Verstappen iloitsi.

F1-uralla Verstappen on nyt voittanut 25 kisaa. Sillä hän jakaa kaikkien aikojen gp-voittotilaston yhdeksättä sijaa lajilegendojen Jim Clarkin ja Niki Laudan kanssa.

Voittotilaston kärkimies, 103 gp-ykköstilan Lewis Hamilton oli neljäs Mercedes-tallitoveri George Russellin napattua kolmannen palkintopallisijan. Hamiltonille kisa oli yhtä tuskaa, kun Mercedestä jälleen riivannut pomppiminen hakkasi brittitähden kipeää selkää.

– Purin hammasta kivun takia, sitä on vaikea sanoin kuvaillakaan. Lopulta vain rukoilin, että se loppuisi, Hamilton kertoi Sky Sportsille.

– Silti, kolmos- ja nelossija oli hieno tulos tallille. Talli teki hienoa työtä kisastrategiassa.

Päivitykset pettivät Alfa Romeolla

Alfa Romeon Valtteri Bottas jäi MM-pisteiltä vasta toisen kerran tällä kaudella sijoituttuaan 11:nneksi. Se oli paha pettymys, varsinkin kun keskeytysten sävyttämässä kisassa saumoja oli hyvinkin korkealle.

– Tietäisinpä mikä mätti. Tuntui kuin jotain olisi perustavanlaatuisesti vialla, koska jäimme niin kauas odotetuista kierrosajoista. Jopa Williams oli lopussa meitä nopeampi, ja niin ei pitäisi meillä olla, Bottas ihmetteli.

Vika saattaa löytyä autoon viikonlopun aikana tehdyistä päivityksistä, jotka ilmeisestikin olivat kaikkea muuta kuin parannuksia suorituskykyyn.

– Aika paljon vaihdettiin osia perjantaista lauantaihin, ja sen jälkeen auton käyttäytymisessä alkoivat vaikeudet. Tuntui että menetimme pidon (auton) takaosasta, ja se on vähän outoa, koska vaihdettujen osien olisi pitänyt parantaa tuota pitoa. Pitää selvittää, missä vika, ennen (ensi viikonlopun) Montrealin kisaa, koska meiltä puuttuu selvästi vauhtia. Toivottavasti (ratkaisu) löytyy.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.