Ralli

Rovanperä käänsi jännitysnäytelmän edukseen – "Tämä oli urani kovin voitto"

DAMIR SENCAR
Harri Rovanperä kiidätti Toyotansa Kroatian MM-rallin voittoon.
Harri Rovanperä kiidätti Toyotansa Kroatian MM-rallin voittoon.

Toyotan suomalaistähti Kalle Rovanperä teki melkoisen tempun sunnuntaina päättyneessä Kroatian MM-rallissa.

Väärä rengasvalinta nosti jo Hyundain Ott Tänakin Rovanperän ohi ennen viimeistä erikoiskoetta. Kisan päättäneellä Power Stage -pätkällä Rovanperältä nähtiin kuitenkin yksi rallihistorian huikeimmista vedoista.

– Oli se omastakin mielestä aika kova veto. Olimme aivan äärirajoilla, ihan heti en lähtisi uudestaan kokeilemaan, uransa neljännen voiton ottanut Rovanperä hehkutti.

– Varmasti oli urani maukkain voitto, kun tuli noin kovan taistelun ja vaikean viikonlopun jälkeen. Rengasrikko ja väärät valinnat aiheuttivat paljon aikatappiota, mutta ikinä ei pidä luovuttaa ennen kuin kisa on ohi.

Rallin MM-sarjassa Rovanperä siirtyi entistä tiukempaan johtoasemaan. Kroatiassa kolmanneksi sijoittunut Hyundain Thierry Neuville on jäänyt suomalaiskuskista jo 29 pistettä. Tänakin ero MM-sarjan kärkimieheen on puolestaan 49 pistettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Seuraavissa kilpailuissa Portugalissa ja Sardiniassa Rovanperä on jälleen uuden haasteen edessä. Toyota-kuski joutuu rajuihin soraralleihin reitille ensimmäisenä, mikä tietää hankalaa urakkaa irtosoraa auratessa.

– Aura-auton rooli ei varmasti tule olemaan helppo, koska kokemusta siitä ei vielä ole. Pitää vain ajaa fiksusti. Voi olla, ettei niissä kisoissa voi voitoista taistella, mutta on otettava ne pisteet, joita otettavissa on, Rovanperä suunnitteli.

Edellisen kerran suomalainen MM-rallivoittaja asvaltilla nähtiin Korsikan saarella vuonna 2015, kun ykköstilaa juhli Toyotan nykyinen tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.

– Kalle on ihmelapsi. Kaikki tiimissämme olivat varmoja, ettei hän voi voittaa, koska alla on huonommat renkaat. Tänakin piti mennä menojaan ihan selvästi, mutta sieltä vain Kalle tuli, otti hirveitä riskejä, mutta ajoi virheittä. Se oli ihan käsittämätöntä, Latvala summasi.

– Minä luulin, ettei hän voi vielä tänä vuonna taistella mestaruudesta, mutta hän on osoittanut ne luulot vääriksi. Hän on todellinen uhka muille ja omaa kaikki elementit nousta maailmanmestariksi.

Myös junioreiden luokassa nähtiin suomalaisvoittaja, kun Lauri Joona pokkasi uransa ensimmäisen ykköstilan MM-sarjassa. Joona nousi voittoon päätöspäivänä, kun toinen suomalaiskuski Sami Pajari ajoi ulos ja virolainen Robert Virves sai muhkean aikasakon.

WRC2-luokassa Emil Lindholm ylsi kolmanneksi. Lindholm oli myös yleiskilpailussa komeasti yhdeksäs. Mikko Heikkilä oli WRC2-luokassa kymmenes ja kertaalleen ulosajon takia keskeyttänyt Jari Huttunen 18:s.

Myös Toyotan tehdastallin Esapekka Lappi koki keskeytyksen jo avauspätkällä. Lappi palasi kisaan lauantaina ja ajoi neljä pohja-aikaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.