FIA:n politiikka kuvottaa Briatorea
Formula 1 -talliyhdistys FOTA:n kaupallisista asioista vastaava Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore ei jättänyt mitään epäselväksi italialaisen La Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa vaihtoehtosarjan syntymisestä ensi vuodeksi.
– Enää ei jakseta istua neuvotteluissa. Ei ole enää neuvottelukumppaneita, kun olemme lähteneet toiseen suuntaan. Piste ja loppu, Briatore jyrähti.
– FIA saa minut tuntemaan kuvotusta. FIA halusi vain rikkoa tallien rintaman. Max Mosleyn pitäisi delegoida eri tallien välisiä suhteita ja hän on hoitanut sen erittäin huonosti.
– Mosley alkoi seota, kun FOTA syntyi. He näkivät siinä vaaramomentin. Sen sijaan että olisi käynyt yhteistyöhön, hän on lopettanut kaiken yhteistyön.
– Nyt on vapautunut olo ja voimme puhua taas vain urheilusta, autoista ja kuljettajista. Edeltävät ajat tarjosimme yleisölle tarinan, josta tuli painajainen. Pitää pyytää sitä anteeksi, Briatore selvitti.
Briatore ei jossittele. Pesäero kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn sääntöpeliin on tehty.
– Me ajattelemme enää omaa sarjaamme, jossa ovat mukana parhaat kuljettajat, parhaat rakentajat ja kaikki sponsorit. Jos emme voi käyttää F1-nimeä, löydämme toisen nimen ja ainakin sisältö paranee.
Televisioyhtiöt ovat osoittaneet kiinnostusta Briatoren tekemissä tunnusteluissa.
– Hirvittävä kiinnostus on, mutta on liian aikaista puhua siitä enempää.
Briatore muistuttaa, että syypää teiden erkanemiseen FIA:n kanssa ei ole FOTA:n syytä.
– Kukaan ei halunnut välirikkoa, mutta meidät pakotettiin tähän. Luca di Montezemolo ja John Howett yrittivät kaikin tavoin saada Max Mosleyn järkiinsä, mutta ovi lyötiin kiinni. Mosley on houkutellut budjettikatolla talleja, joilla F1 kärsii inflaation. Siellä kolisevat vain tyhjät tynnyrit ja se on katsojien huiputusta.
Pahinta
diktatuuria
Mosleyn virheet Briatore summaa suruttomaan tapaansa.
– Mosley erehtyi monissa asioissa. Se lähtee liikkeelle hallinnosta, jolla pakotetaan tiettyyn sääntöprosessiin. Mosley on vienyt tämän paljon pidemmälle kuin aiemmat diktaattorit. Meidän olisi pitänyt hyväksyä järjenvastaiset ehdotukset, jotka olivat kaikkia etuja vastaan.
– Otetaan nyt yksi esimerkki. Mosley pakotti meidät KERS-systeemin käyttöön, jolla heitettiin tuleen iso kasa rahaa ja lisää rahaa tuhlataan ajamalla kolmilla eri säännöillä tätä kautta, kun hän samaan aikaan paasaa säästöjen tärkeydestä.
Briatorelta kysyttiin, onko tämä Mosleyn aikakauden loppu.
– En haluaisi sanoa niin. F1:lle alkoi uusi aika, joka tarjoaa taas teknologiaa, lifestylea ja näyttävyyttä. Tämän pääoman FIA heittää roskiin.
On puhuttu, että FOTA:n tallit ajattaisivat kolmea autoa omassa sarjassaan ja pisteet jaettaisiin 12-9-7-5-4-3-2-1.
– Tavoite on ajattaa kahta autoa, kuten nytkin. Me rakastamme F1:tä. Max Mosleystä en tiedä, Briatore livautti.
HEIKKI KULTA