Autourheilu

Valtteri Bottas jatkaa Mercedeksellä – "Uskon, että meillä on tänä päivänä F1:n vahvin kuljettajakaksikko"

VALDRIN XHEMAJ
Valtteri Bottas ajaa Mercedeksellä myös ensi vuonna.
Valtteri Bottas ajaa Mercedeksellä myös ensi vuonna.

Toto Wolff antoi jo Silverstonen ensimmäisen kisan jälkeen osviittaa, että avioliitto Mercedeksen, Wolffin ja tiimin kuljettajien Lewis Hamiltonin ja Valtteri Bottaksen kanssa jatkuu myös ensi vuonna. Torstaina vahvistettiin Bottaksen jatkopesti, ja tuskin pitkään menee, että Hamiltonkin vetää nimensä paperiin.

Bottakselle sopimus takaa viidennen kauden mestaritiimissä. Kuten koko F1-uransa ajan Valtteri on joka kerta saanut varmistetuksi vain vuoden kerrallaan.

Turun Sanomat tavoitti suomalaistähden Silverstonen varikolta puhelimitse. Sopimus sai miehen loistotuulelle, ja se olikin varmasti paras lohtu sunnuntaina koetun jättitulospettymyksen jälkeen.

– Totta kai sopimus merkkaa paljon, että on taas työpaikka ensi vuodelle. Mikä tärkeintä: taas ensi vuonna on mahdollisuus mestaruuteen. Se on jälleen itsestä kiinni, Bottas linjasi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tässä tiimissä jatkaminen antaa mahdollisuuden mestaruuden voittamiseen. Tietysti olen tyytyväinen, vaikka sopimus onkin vain yksivuotinen. Sen otan mieluusti, sillä en näe muiden tiimien vielä päihittävän meitä tämän tai ensi vuoden aikana.

Yhdeksäs yksivuotinen sopimus F1-uralla? Käykö hermoihin, kun tietää, että vuoden päästä taas sama ruljanssi?

– Toisaalta joo, onhan se niin, mutta toisaalta siihen alkaa kyllä tottumaankin. Siitä se lähtee, miten sen käsittelee. Tiedän ainakin, ettei kymmeneen kuukauteen tarvitse murehtia tallipaikasta. Katson siksi tätä vain positiiviselta kannalta.

Näkymissä on jatkaa yhä Lewis Hamiltonin tiimikaverina? Kuusinkertainen mestari on ajanut Mercedeksellä jo kahdeksatta vuottaan.

– Jos Lewis jatkaa, ei se minua haittaa. En halua mitään helpolla tai ilmaiseksi. Jos onnistun mestaruustavoitteessani tänä tai ensi vuonna, tuntuu vielä paremmalta, jos se tulee tämän hetken tilastollisesti kovinta kuskia vastaan. Ihan mielelläni otan sellaisen haasteen taas vastaan, Bottas vakuutti.

– Sellainen fiilis on, että olemme aika hyvä tiimi olleet ja vieneet kehitystyötä eteenpäin kimpassa erinomaisten insinöörien kanssa.

Kilpajohtaja Toto Wolff päästi kuljettajansa tällä kertaa tavallista helpommalla sopimusneuvotteluissa, kun jatkosta sovittiin vain neljän kisan jälkeen.

– Olen luottavainen, että meillä on F1:n vahvin kuskikaksikko ja jatkamalla Valtterin sopimusta saavutimme ensimmäisen tärkeän askeleen säilyttääksemme vahvuutemme myös tulevaisuudessa. Valtteri tekee rajusti töitä, on suoraviivainen puheissaan ja hänellä on loistavat suhteet koko tiimin kanssa – myös tallikaveriinsa, vaikka kummatkin kamppailevat mestaruudesta, Wolff suitsutti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomalainen onni ei ole maailman paras onni. Sen Bottas koki taas karuimman kautta viime sunnuntaina kisassa, missä varma kakkostila vaihtui rengasrikon myötä nollatulokseksi.

– Viime viikonloppuna lopputulos oli katastrofaalinen, ja oli vaikea uskoa sen jälkeen, mitä oikein tapahtui. Minkäs teet? Ei auta kuin unohtaa ja mennä eteenpäin. Vielä kun maanantaina heräsin, se ketutus oli edelleen päällä, kun on niin isot panokset pelissä. On sitä kuitenkin oppinut koko ajan käsittelemään näitäkin juttuja, Bottas jutteli.

– Pirelli tutki renkaat ja tuli siihen päätelmään, että syynä oli pitkä stintti ja enemmän renkaisiin kohdistuvaa energiaa tuottavat nykyautot. Ne aiheuttivat tietyssä ajanjaksossa siinä kisassa ne ongelmat. Nyt tälle sunnuntaille Pirelli nosti taas rengaspaineita, ja sen pitäisi suojella vähän sitä renkaan sivupintaa, mikä viimeksi hajosi.

Toinen kisa peräkkäin samalla radalla muuttaa myös tiimien lähestymistä.

– Tietenkin auton säätötyössä on paljon helpompi lähestyä toista viikonloppua. Valmiina on jo hyvä ajatus, että tarvitseeko muuttaa mitään ja jos tarvitsee, tiedämme, mihin suuntaan niin pitää tehdä, Bottas kertoi.

– Kun on käynyt aika-ajon ja kisan lävitse, tietää, missä pystyy vielä parantamaan.

Juttu päivitetty kauttaaltaan klo 19.50

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.