Citroën vahvisti ajavansa rallin ja WTCC:n MM-sarjoissa
Citroën laajentaa kilpailutoimintaansa osallistumalla myös vakioautojen maailmanmestaruus- eli World Touring Car Championship (WTCC) -sarjaan vuonna 2014. Kärkikuljettajaksi tulee rallin yhdeksänkertainen mestari Sébastien Loeb.
Samanaikaisesti Citroën jatkaa rallin MM-sarjassa nykyisellä Citroën DS3 WRC-kalustolla.
Vakioautoihin perustuva WTCC saa ensi vuonna lisäväriä, kun Citroën autotehtaana lähtee mukaan kilvoittelemaan sen mestaruudesta uudella autolla.
Vakioautojen MM-sarjassa käytetään kuutiotilavuudeltaan yhteneväistä 1.6-litraista moottoria kuin rallin MM-sarjassa on käytetty vuodesta 2011 lähtien. Näin Citroën Racing kykenee hyödyntämään rallin MM-sarjasta kolmen vuoden aikana kerättyä kokemuspankkia rinnakkain uudessa aluevaltauksessa.
WTCC nauttii suurta julkisuutta maailmanlaajuisesti. 12 osakilpailun aikana sarja vierailee useammissa maanosissa kuin rallin MM-sarja, joten se sopii hyvin Citroënin kansainväliseen kasvustrategiaan.
Osakilpailuja järjestetään Euroopan lisäksi Afrikassa, Venäjällä, Etelä-Amerikassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Suomesta katsottuna lähimmät osakilpailut ovat Moskovassa, Unkarissa ja Itävallassa.
Citroën Racing jatkaa yhdessä pääyhteistyökumppaneidensa, Abu Dhabin ja TOTAL Oil-yhtiön kanssa rallin MM-sarjassa myös vuonna 2014.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan Citroënin kehitti uutta autoa rallin MM-sarjan ensi vuodelle. Nykyisten rallin teknisten sääntöjen mukaan auton perusluokitus on voimassa kolme vuotta pääpiirteittäin samankaltaisena, vain vuosittain laskeva määrä korvausluokituksia sallitaan.
Citroën DS3 WRC on luokiteltu vuonna 2011.
Rallin MM-sarjassa mukana olevat autotehtaat ovat äskettäin yhdessä kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kanssa suunnitelleet jäädyttävänsä nykyautojen tekniset muutokset vuoden 2014 loppuun saakka. Näin Citroën saa sopivasti resursseja vapautettua uuteen rinnakkaiseen haasteeseen – World Touring Car Championship-sarjaan.
Loeb uhkuu
uutta intoa
Loeb uhkuu intoa uudesta aluevalloituksestaan.
– Ensinnäkin olen mielissäni, kun asia vahvistettiin. Tavallaan on unelmaa päästä kirjoittamaan uusi luku historiaamme. En malta odottaa pääsyä radalle ja testien aloittamista.
– Olen käyttänyt tätä siirtymävuotta hankkimalla erilaisia kokemuksia ja parantamalla ajamista radalla. En odota voittavani välittömästi, mutta olen päättäväinen, että jonain päivänä niin tapahtuu, Loeb linjailee.
Turun Sanomat, Pariisi