Hembery perustelee Pirellin kovaa linjaa
Vuosi sitten Pirelli toi Britannian Grand Prix -kisaan kovan ja pehmeän kumiseosvalikoiman. Tällä kaudella linja vaihtui ja nyt ajetaan italialaismerkin kahdella kovimmilla renkaalla.
– Ero viime Kanadan kisan ja Silverstonen välillä ei voisi olla suurempi. Siirrymme rajujen jarrutusten stop-and-go -luonteesta aggressiivisilla reunakivityksillä yhdelle nopeimmista ja vetävimmistä radoista.
– Valitsimme tänne kaksi kovinta kumiseostamme tullaksemme toimeen korkeiden energiakuormitusten ja korkean keskinopeuden kanssa, mitä Silverstone tarjoaa. selvittää Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery.
– Ratapinta on hyvin tasainen, mutta renkaiden kuluminen ja kuoriutuminen voivat muodostua suhteellisen rankoiksi, kun niin paljon g-voimia – korkeimmillaan viisi g:tä – kohdistuu renkaiden lävitse.
– Suurin muuttuja on sää, sillä Silverstonessa voidaan kohdata millaista keliä tahansa. Mitä lämpimämpää on, sitä kuluttavampaa se on renkaille, Hembery muistuttaa.
– Silverstonen rengastaktiikat ovat hyvin ratkaisevat. Taktikointi alkaa jo aika-ajossa, kuten Kanadassa näimme, missä Valtteri Bottaksen esitys lauantaina todisti, miten suuren eron tekee olla oikeilla renkailla juuri oikeaan aikaan, Hembery korostaa.
Turun Sanomat, Milano