Koko SM3-kärki juuttui sumaan Vaakuna-rallissa
Viimeinen erikoiskoe sitten muutti kaiken Vaakuna-rallissa SM3-luokassa. Juho Annala peri voiton, kun luokan kärkikuljettajat olivat kanssakilpailijan aiheuttamassa sumassa ja putosivat siitä syystä luokassa sijoille 13-17.
Sääntöjen mukaan kilpailijalla ei ole kanssakilpailijan aiheuttaman tiesulun vuoksi oikeutta aikahyvitykseen, erikoiskokeen uusimiseen tai vastalauseeseen.
SM1-luokan kilpailija oli jäänyt vaihdelaatikon rikkoutumisen vuoksi keskelle tietä, eivätkä takaa tulleet kanssakilpailijat mahtuneet ohi.
Kilpailu alkoi perjantaina Jaro Kinnusen ja sarjan ulkopuolisen kuljettajan, Jukka Korhosen tahdissa.
Yötauolle mentäessä tämä kaksikko oli tasa-ajalla luokan kärjessä. Sääntöjen mukaan tasa-ajan ajaneista se kuljettaja, joka on ykköserikoiskokeella nopeampi, on myös tuloslistassa edellä.
– Jarrujen kanssa oli kakkosella ongelmia. Luulen, että itse pilasin ne, joten ei mitään sen ihmeellisempää, raportoi Kinnunen huollossa.
– Luotto autoon ja omaan ajamiseeni on nyt kohdallaan. Voittoa lähdetään tosissaan hakemaan.
Rovaniemellä luokkavoiton ottanut Joonas Lindroos aloitti maltilla ja oli yötauolle mentäessä kärkikaksikkoa 3,3 sekuntia perässä.
Kinnunen ja Korhonen heiluttelivat tahtipuikkoa myös lauantaina SM3-luokassa. Lindroos törmäsi heti kolmoserikoiskokeella vaikeuksiin, kun vaihdekeppi meni poikki parin kilometrin päässä erikoiskokeen lähdöstä.
– Eihän siinä ajamisesta tule mitään. Nelonen siinä kait oli eniten päällä, mutta välillä ei sitäkään. Muitakin vaihteita olisi ehdottomasti tarvittu ja hävittiin aika reippaasti, manasi Lindroos huoltoon tullessaan.
Kalle Pinomäki nousi tässä vaiheessa kisassa kolmanneksi ja 41,4 sekunnin päähän kärjestä.
Huollossa vaihdekeppi saatiin melko lailla kuntoon, ja Lindroos lähti kuudennelta sijalta pyrkimään taas luokan kärkitaistoihin mukaan.
Vaihdelaatikon ongelmiin törmäsi myös Jukka Korhonen.
– Katsotaan nyt saadaanko jotain tehtyä, vai jätetäänkö kisa tähän, tuumasi Korhonen ennen viimeistä huoltoa.
Kinnunen oli tässä vaiheessa 15,8 sekunnin johdossa ennen Korhosta. Pinomäki oli jäänyt muutaman sekunnin lisää ja oli kolmas. Lindroos oli noussut jo neljänneksi.
Sitten tuli ratkaisuhetki, kun SM1-luokassa kilpaillut Mitsubishi peitti tien.
– Meitä oli lopulta 13 autoa siinä jonossa. Ensin yritettiin miesvoimin saada Mitsubishia siirtymään, mutta kun vaihdelaatikosta oli pari ratasta mennyt jumiin, eihän se auto mihinkään siirtynyt. Sitten tuumattiin, että tehdään lapioilla hankeen sen verran reikää, että päästään ohittamaan. Sekään ei onnistunut, kun puita oli edessä, selvitti tilannetta Jukka Korhonen kisan jälkeen.
Ajat on nyt kaikille kuljettajille saatu viimeiseltäkin erikoiskokeelta. Tulosluettelo on yllätyksellinen, mutta sääntöjen mukainen. Sääntökirjassa on selvästi sanottu, että kanssakilpailijan aiheuttama tiesulku ei oikeuta aikahyvitykseen, erikoiskokeen uusimiseen tai vastalauseeseen.
Luokan kärkikuljettajien kova taistelu voitosta kuivui näin valitettavasti tuloslistalla viimeisiksi sijoituksiksi: 12. Olli Lahti; 13. Jukka Korhonen; 14. Henri Haapamäki; 15. Jaro Kinnunen; 16. Kalle Pinomäki ja 17. Joonas Lindroos.
Turun Sanomat, Mikkeli
Tulokset
1. Juho Annala-Tuukka Shemeikka Citroën 1.03.56,3
2. Samuli Vuorisalo-Eetu-Pekka Hellsten Ford –9,7 sekuntia
3. Matias Kauppinen-Jonne Halttunen Citroën –35,6
4. Jori Nousiainen-Tero Rönnemaa Ford –46,0
5. Kristian Kiviniemi-Matti Kangas Citroën –1.03,3
6. Joose Kojo-Sami Taskinen Citroen –2.00,4
7. Niko-Pekka Nieminen-Juha Forström Ford –2.23,4
8. Christoffer Dahlström-Peter Flythström Ford –4.12,8
9. Petri Ikonen-Janne Older Citroën –4.56,1
10. Max Vatanen-Rami Suorsa Ford –6.53,3
Pistetilanne
2. Juho Annala 37,0
3. Samuli Vuorisalo 33,5
4. Kalle Pinomäki 33,0
5. Jaro Kinnunen 28,0
6. Joose Kojo 25,0
7. Henri Haapamäki 24,5
8. Olli Lahti 22,5
9. Kari Hytönen 17,5
10. Matias Kauppinen 16,0