Alonso tyytyväinen Ferrarin reagointiin
Samalla tavalla kuin Felipe Massa kolmantena testipäivänään Jerezissä, tallikaveri Fernando Alonso vei Ferrarin tuloslistan kärkeen Barcelonan testijaksolla kolmantena ajopäivänään.
Alonson kärkiaika sai tietysti lukuisat espanjalaisfanit katsomossa haltioihinsa, mutta totuus on, että Ferrarin tähti tarvitsi siihen viidet uudet sarjat Pirellin pehmeitä kumiseoksia ja lyhyet vedot perustuivat kolmeen aikakierrokseen, jolloin simuloitiin hyvin pitkälti aika-ajoa.
Iltapäivällä Alonso keskittyi sitten erilaiseen aerodynamiikka- ja elektroniikkatyöhön, jolloin hän kävi usein pikaisesti varikolla vaihtamassa säätöjä.
– Keskityimme vertaamaan kumiseoksia. Aloitiumme pehmeillä ja siirryimme koviin iltapäivällä. Rata oli kylmempi kuin keskiviikkona, erityisesti aamusella, jolloin kovasta renkaasta oli hyvin hankala löytää pitotasoa.
– Teimme säätömuutoksia ja saimme hieman käsitystä renkaiden käyttäytymisestä ja niiden kulutumisesta. Auto reagoi jokaiseen muutokseen odotetulla tavalla, ja siksi oli hyvä kokeilla useita eri säätöjä, mikä auttaa sitten töitä ensi viikolla suorituskyvyn hakemisessa.
– Tänä vuonna renkaat ovat jälleen kriittinen tekijä hallittavaksi. Ne ovat pehmeämmät ja nopeammat, mutta myös vähemmän tasaiset suorituskyvyltään ja kuluvat nopeasti jokaisella kierroksella. On paljon töitä parhaan balanssin hakemisessa, mutta se on sama kaikille tiimeille, Alonso julisti tiimitiedotteessa.
Vitsit lensivät
Grosjeanilta
Kuluminen kahdella ensimmäisellä osuudella oli rajua kovilla renkailla, mutta kolmas veto käytetyillä keskikovilla tuoti 22 kierroksen vakuuttavan esityksen tasaisin ajoin 1.28,262-1.29,836 välillä ennen viimeistä vaihtoa.
– Olen tässä vitsaillut insinööreillä, että aina mennessäni autoon ajan kaksi kertaa enemmän kierroksia kuin Kimi Räikkönen. Faktaa on, että tiimille on tärkeää saada nämä kierrosmäärät ja onneksi se tuli, mitä haettiinkin, Grosjean julisti.
– Oli erinomainen juttu ajaa koko kisapituus ja oppia siten paljon lisää autosta ja renkaista. Kuluminen on uskomattoman kovaa, eikä kuljettaja voi vaikuttaa siihen. Vaihdoin ajotyyliäni, yritin liu’uttaa renkaita niin vähän kuin mahdollista menettämättä kierrosaikaa ja parhaalla pitkällä vedollani onnistuinkin aika hyvin.
– Kun perjantaiksi on luvassa sadetta, oli tärkeää ajaa mahdollisimman paljon, Grosjean muistutti.
Turun Sanomat, Barcelona
LUIS VASCONCELOS