Räikkönen lähtee tyylillä Ferrarilta
Heikki Kulta
Kimi Räikkönen tuli Meksikoon yhtä voittokokemusta rikkaampana. Kuinka ollakaan Fernando Alonso – meksikolainen toimittaja – esitti lehdistötilaisuudessa kysymyksen kokemuksen merkityksestä kuljettajalle nuoruuteen verrattuna.
– En tiedä, onko kokemuksesta etua tai haittaa, mutta kyllä se tuntuu yhä toimivan näinkin hyvin. Uskoisin, että tietty määrä kokemusta auttaa, vaikka eipä tässä urheilussa ole välttämätöntä, että sitä on massiivisella tavalla. Niin paljon voi nykyään tehdä simulaattorissa, Räikkönen aprikoi.
– Ajamme yleensä aina samoilla radoilla. Jos kierros on 4-5 kilometriä pitkä, me kaikki opimme sen kyllä äkkiä. Kyse ei ole siitä, että kymmenen miljoonaa kilometriä auttaisi enemmän kuin lyhyemmät ajomatkat.
– Rallissa kyllä kokemus merkitsee paljon enemmän. Toki nytkin minusta tuntuu paremmalta kuin silloin aloittaessani kauan sitten. Jossain kuitenkin tulee se raja, ettei kokemuksella enää ole niin suurta merkitystä, Räikkönen perusteli.
Räikkönen ajaa paluunsa jälkeen viidettä vuottaan Ferrarilla. Kun neljä ensimmäistä kautta toivat yhteensä 14 palkintosijaa, nyt niitä on tullut kymmenen. Kruununa oli ensimmäinen voitto viiteen ja puoleen vuoteen.
Kymmenen palkintosijaa on tällä kaudella kerännyt myös Sebastian Vettel. Pisteitä saksalaisella on 55 enemmän kuin tallikaverillaan.
Kuinka paljon Räikköselle merkitsee, että hän lähtee Ferrarilta korkeimmalla suoritustasollaan?
– En usko, että se tekee mitään sen suurempaa eroa. Olen tyytyväinen uraani ja olen tyytyväinen elämääni. Eikä yksi voitto enemmän tai vähemmän muuta sitä millään tavalla.
Räikkönen pikkukekkereillä Austinin täysosumaansa.
– Ei se niin myöhäiseen mennyt. Siinä oli vain muutamia kavereita mukana. Maanantaina ajoin jo motocrossia, Räikkönen kuittasi.
Viime vuodet ensin datainsinöörinä ja tällä kaudella kilpainsinöörinä toiminut Carlo Santi saavutti ensimmäisen voittonsa Räikkösen rinnalla. Ferrari teki tapahtumasta italialaisinsinöörille ikimuistoisen, kun hän pääsi noutamaan valmistajien voittopokaalin palkintopallilla.
Tv-ringissä Räikköselle yleisin kysymys oli, miten hän suhtautui siihen, kun kaikki tuntuivat olevan niin onnellisia hänen ensimmäisestä voitostaan 2044 päivän odotuksen jälkeen.
– Olen onnellinen omasta puolestani. Mitään muuta en pysty kontrolloimaan. Jos ihmiset ovat iloisia, hyvä niin, mutta vaikka he eivät olisikaan iloisia, sekin käy, koska jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä.
– Tietysti on parempi, mitä enemmän iloa on. Olen onnellinen, jos ihmiset ovat iloisia.
Räikkönen oli ennen voittoaan 30 kertaa kakkosena tai kolmosena. Austinin täysosumaan huipentunut kausi ei sen suuremmin säväytä 39-vuotiasta suomalaiskonkaria.
– Ihan alku oli hyvä, mutta kun siellä tuli pari keskeytystä niin kovin aikaisin, suuri kuva muuttui ja tästä tuli tällainen kausi. Olemme tehneet parhaamme ja kenties tulemme kolmanneksi tai neljänneksi MM-sarjassa. Eihän se ole ihanteellinen lopputulos, mutta toki se voisi olla huonompikin.
Viime vuonna Räikkönen ajoi kolmanneksi Meksikossa, kun Max Verstappen voitti ja Valtteri Bottas oli toinen. Voiko Ferrari jatkaa voittojen tiellä Austinin jälkeen?
– Tämä on tykkänään erilainen rata kuin Austin. Ohut ilmanala tuo erilaiset olosuhteet. Yleensä on hankala löytää pitoa. Mitään muuta ei voi luvata kuin sen, että teemme parhaamme. Katsotaan, millaiseksi saamme auton aika-ajoon ja kisaan, Räikkönen puntaroi.
Pirelli tuo Meksikoon kolme pehmeintä kumiseostaan. Hyperpehmeä on käytössä viidettä kertaa tällä kaudella.
Entä onko Sebastian Vettel Räikkösen mielestä tuhonnut omat mestaruusmahdollisuutensa niin monilla virheillä?
– Joskus niin käy, kun rutistaa ja rutistaa, niin välillä se menee vikaan. Valitettavasti sitä on sattunut hänelle muutamaan kertaan, mutta mielestäni olemme kaikki joskus käyneet sen saman lävitse, Räikkönen ruoti.
Kaikkien aikojen palkintorohmut
155 Michael Schumacher
131 Lewis Hamilton
109 Sebastian Vettel
106 Alain Prost
101 Kimi Räikkönen
97 Fernando Alonso
80 Ayrton Senna