Ferrarin perä tutuksi Räikköselle
Kimi Räikkönen ja Felipe Massa ajoivat Ferrarilla tallikavereina yli kaksi ja puoli kautta eli yhteensä 44 Grand Prix -kisaa. Nyt tämän kauden kolmessa viimeisessä kisassa Räikkönen on Lotuksellaan sitten ajanut Massan Ferrarin perässä aivan lähituntumassa pitkälti toista sataa kierrosta.
Japanissa sitä jatkui ensimmäiset kymmenen kierrosta. Sitten Koreassa 55 kierrosta ja sunnuntaina Intiassa 60 kierrosta Räikkönen oli koko matkan tiiviistii Massan varjona – pääsemättä ohi.
Vaikka Suomen Jäämies tunnetaan kärsivällisenä kaverina, niin rajansa kaikella. Kilpa-ajamisesta ei tule mitään, jos ruuti ei riitä ohitusyrityksiin.
Intiassa ei Massakaan päässyt kuudetta sijaa ylemmäs. Näin Räikkönen ajoi sitten seitsemänneksi ruutulipulle. Sijoitus on suomalaiskuskin heikoin sitten kesäkuun alun Kanadan kahdeksannen tilan.
– Pääsin kerran Ferrarin ohi, kun Massa tuli varikolta, mutta hän otti sen paikan saman tien takaisin suoralla. Niin vaan käy. Ei mahtanut mitään. En voi syyttää kuin itseäni, kun tämän viikonloppu kaatui siihen säätöpäätökseen ennen aika-ajoa. Pistimme itsemme asemiin, mistä ei päässyt sitten enää ylemmäs, Räikkönen harmitteli.
– Meillä oli tänne niin hyvä ja nopea auto, että sillä olisi pystynyt olemaan palkinnoilla. Nyt jäimme aika-ajossa niin alas, ettei sillä voinut tehdä mitään. Autolla olisi saanut hyvät kierrosajat, mutta valitettavasti ohittamiseen siitä ei ollut. Siksi vaan ajeltiin Ferrarin perässä sekunnin päässä, eikä voinut tehdä mitään.
Uhkapelinä lauantaina tehdyillä säätömuutoksilla pyrkimyksenä oli saada pehmeät kumiseokset nopeammin toimintalämpöön etupään ajokorkeutta ja pyörien camber-kulmia muuttamalla. Niillä haettiin vielä 2-3 kymmenystä lauantaiaamun harjoitusta nopeampaa kierrosvauhtia.
– Ainakin yritimme jotain, mutta näin kävi. Muutoksia tehdään usein. Jotkut onnistuvat, jotkut eivät.
Vauhdillisesti
ei MM-eväitä
– Olemme tienneet jo kohtuullisen kauan, että elleivät Vettel ja Alonso tee virheitä, meillä ei ole vauhdllisesti mahdollisuuksia lyödä niitä kisoissa. Siihen olen tyytyväinen, että meillä on taas vähän vahvempi auto. Täytyy vaan olla fiksumpi kuin täällä ja pystyä pistämään se oikeaan kohtaan lähtöruudukossa.
– Vettel johtaa ja voittaa koko ajan. Sillä tapaa hänellä on eniten pisteitä kauden päättyessä. Vaikea Red Bullia on tällä hetkellä kenenkään voittaa.
lupaava auto
Joka tapauksessa Lotus vaalii yhä mainettaan tallina, joka haistaa ilmavirtojen hyödyntämisen taitavasti. Uusi Coanda-efektiin perustuva pakoputkisto on selvästi parantanut E20-auton kilpailukykyä ja Abu Dhabin radalla sen pitäisi tarjota kaikkein suurin etu aiempaan verrattuna tähän mennessä.
Tärkeintä on päästä vähintään toiseen lähtöriviin. Sieltä Yas Marinan taatusti tylsässä kisassa ajettaisiin varmuudella palkinnoista.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA