Vettel kevyesti koko ajan kärjessä
Kun Buddh International -rata oli iltapäiväksi hieman puhtaampi, Intian F1-harjoitusten kierrosajat laskivat odotetulla tavalla niin kovalla kuin pehmeällä renkaalla. Sebastian Vettel oli yhä nopein ja nyt ero Ferrariin venyi entisestään pehmeällä kumilla.
Kun ero kovalla oli 0,3-0,4 sekuntia, niin pehmeällä Red Bull meni lähes 0,6 sekuntia Ferraria lujempaa.
Ja jotta Fernando Alonson kannalta tilanne vain pahenisi, myös Mark Webber löysi autonsa suorituskyvyn rajat ja ponnahti aivan tallikaverinsa perään.
Alonso joutuu puremaan hampaansa palasiksi repiäkseen auton joka paikassa hieman kovempaa hyvin aggressiisella ajolla. Vettel vetää nopeampia kierroksia paljon vähemmällä ponnistelulla, kun RB8-auton downforce peräosassa on paljon muita parempi.
Red Bull ajaa samanlaisilla säädöillä kuin millä Vettel viime vuonna hallitsi viikonloppua eli etupää on hyvin lähellä maata ja perä ylempänä, kunnes kuljettajan kiihdyttäessä se laskeutuu välittömästi alemmas. Tämä kertoo, kuinka paljon downforcevoimaa Red Bull pystyy kehittämään pakoputkisysteemillään, mitä ei vielä Singaporen GP-viikonloppuna tapahtunut.
Alonso pystyi puristamaan kolmosajan, mutta Felipe Massan ajojakso oli kammottava. Hän tuhosi kovat renkaansa 22 minuutissa huimalla pyörähdyksellä 11. mutkassa ja joutui käyttämään pehmeitä paljon aikataulusta edellä. Hän pyörähti kaksi kertaa samalla kierroksella ja tuhosi nekin. Näin hän ei pystynyt ajamaan enempää kuin vasta aivan jakson lopussa, jolloin hän tyytyi harjoitusstartteihin.
Räikkösellä
nopea oppijakso
Kimi Räikkönen pääsi selväksi taas uuden radan herraksi ja onnistui tykittämään vakuuttavia kierrosaikoja, mutta tallikaveri Romain Grosjean jatkoi virheitään, joihin kuului pyörähdys 11. mutkassa, jolloin Alonso väistäessään joutui käymään ruoholla.
McLaren ei näyttänyt löytävän hyvää balanssia pehmeillä renkailla, mutta Lewis Hamilton oli toki nopea pitkän vetonsa alussa, joten luultavaa on, että auto sittenkin on aika-ajoon parempi kuin mitä tuloslista antaa ymmärtää.
Red Bull on kuitenkin selvä suosikki niin lauantain aika-ajossa kuin varsinkin sunnuntain kilpailussa.
Turun Sanomat, Greater Noida
LUIS VASCONCELOS
Harjoitusajat
Ilma 29/rata 37 astetta:
1. Sebastian Vettel Red Bull 1.26,221 (213,984 km/t) - 35 kierrosta
2. Mark Webber Red Bull –0,118 (1.26,339) - 33 kierrosta
3. Fernando Alonso Ferrari –0,599 (1.26,820) - 34 kierrosta
4. Nico Rosberg Mercedes –0,801 (1.27,022) - 38 kierrosta
5. Kimi Räikkönen Lotus –0,809 (1.27,030) - 40 kierrosta
6. Lewis Hamilton McLaren –0,910 (1.27,131) - 38 kierrosta
7. Jenson Button McLaren –0,961 (1.27,182) - 24 kierrosta
8. Nico Hülkenberg Force India –1,012 (1.27,233) - 37 kierrosta
9. Romain Grosjean Lotus –1,176 (1.27,397) - 36 kierrosta
10. Bruno Senna Williams –1,517 (1.27,738) - 36 kierrosta
11. Paul di Resta Force India –1,783 (1.28,004) - 32 kierrosta
12. Sergio Perez Sauber –1,957 (1.28,178) - 39 kierrosta
13. Michael Schumacher Mercedes –2,001 (1.28,222) - 37 kierrosta
14. Daniel Ricciardo Toro Rosso –2,018 (1.28,239) - 37 kierrosta
15. Felipe Massa Ferrari –2,075 (1.28,296) - 23 kierrosta
16. Kamui Kobayashi Sauber –2,234 (1.28,455) - 40 kierrosta
17. Pastor Maldonado Williams –2,375 (1.28,596) - 38 kierrosta
18. Jean-Eric Vergne Toro Rosso –2,946 (1.29,167) - 35 kierrosta
19. Heikki Kovalainen Caterham –3,099 (1.29,320) - 43 kierrosta
20. Vitali Petrov Caterham –3,385 (1.29,606) - 22 kierrosta
21. Pedro de la Rosa Hispania –4,729 (1.30,950) - 37 kierrosta
22. Timo Glock Marussia –4,892 (1.31,113) - 35 kierrosta
23. Narain Karthikeyan Hispania –5,151 (1.31,372) - 20 kierrosta
24. Charles Pic Marussia –5,272 (1.31,493) - 31 kierrosta