Moottoriurheilu

Latvala palasi keskeytyssuman jälkeen palkinnoille

Jari-Matti Latvalan hurja taistelu Suomen MM-rallin kakkossijasta jäi vähän vajaaksi, mutta Latvala palasi viiden keskeytyksen jälkeen palkintosijalle MM-ralleissa.

– Älytön adrenaliinibuusti. Ajoin niin lujaa kuin ikinä voin, Latvala sanoi Ylen ralliradiolle.

Latvala oli vauhdissa kisan päätöserikoiskokeella, mutta saman teki Norjan Mads Östberg. Norjalainen oli power stage -erikoiskokeella toiseksi nopein 0,2 sekuntia Latvalaa vauhdikkaampana. Hän piti Latvalan rallissa takanaan 2,8 sekunnin erolla.

Keski-Suomen sorateiden ykkönen oli Latvalan Toyota-tallikaveri Ott Tänak. Hän on Suomen MM-rallin toinen virolaisvoittaja, sillä Markko Märtin voitti 15 vuotta sitten.

– Täydellinen viikonloppu. En voi valittaa, talli tuki hienosti, virolaiskatsojien vahvasti kannustama Tänak kommentoi.

Tänak kuorrutti rallivoittonsa ajamalla nopeimman ajan kisan viimeisellä erikoiskokeella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Latvalalle palkintosija oli kauden toinen, sillä MM-sarjan avauksessa Monte Carlossa hän oli kolmas.

Suomalaisten kotirallissa Teemu Suninen oli Fordillaan kuudes. Hän joutui ottamaan M-Sportin tallimääräyksellä 20 sekuntia aikasakkoa ennen viimeistä erikoiskoetta, jotta tallikaveri Sebastien Ogier pääsi ohi viidenneksi.

– On se eräänlainen saavutus sekin, että joutuu päästämään Sebin edelleen, Suninen kuittasi.

Tallimääräyksen syy oli selvä. Viisinkertainen maailmanmestari Ogier on MM-pisteissä toisena, kun takana on kahdeksan kisaa 13:sta.

Esapekka Lappi keskeytti tämän päivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Viime vuonna Lappi voitti MM-kotirallin Toyotalla.

MM-sarja jatkuu 16.–19. elokuuta Saksassa.

Lopputilanne 23/23 ek:n jälkeen

1. Ott Tänak Toyota 2.35.18,1

2. Mads Östberg Citroen –32,7 sekuntia

3. Jari-Matti Latvala Toyota –35,5

4. Hayden Paddon Hyundai –1.35,6

5. Sebastien Ogier Ford –2.15,0

6. Teemu Suninen Ford –2.19,2

7. Elfyn Evans Ford –2.29,5

8. Craig Breen Citroen –3.08,4

9. Thierry Neuville Hyundai –3.51,8

10. Andreas Mikkelsen Hyundai –8.37,4

11. Eerik Pietarinen Skoda –10.00,3

12. Jari Huttunen Hyundai –11.07,1

13. Gus Greensmith Ford –12.35,2

14. Kalle Rovanperä Skoda –12.37,1

Ek-ajat

Ek1 (2,31 km): Tänak 1.49,2, 2) Neuville –0,7, 3) Ogier –0,9.. 5) Lappi –1,7.. 8) Latvala –2,3.. 11) Suninen –2,8, 12) Rovanperä –2,6.

Ek2 (20,04 km): Tänak 9.56,1, 2) Östberg –1,3, 3) Suninen –6,6, 4) Latvala –9,4, ...10) Rovanperä –2,9,4, 11) Lappi –31,5, ...13) Pietarinen –42,7, ...15) Huttunen –44,7.

Ek3 (12,28 km): Latvala 6.09,8, 2) Craig Breen Irlanti, Citroen –0,8, 3) Tänak –1,1, ...6) Suninen –3,2, ...9) Lappi –9,3, ...12) Rovanperä –19,6, 13) Pietarinen –23,5, ...15) Huttunen –27,6.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ek4 (12,33 km): Östberg 5.49,1, 2) Latvala –3,2, 3) Tänak –4,8, 4) Suninen –5,2, ...9) Lappi –9,6, ...11) Rovanperä –21,1, 12) Pietarinen –21,3, 13) Huttunen –27,5.

– Andreas Mikkelsen Hyundai kävi ek4:llä ojan puolella ja putosi kärkikaartista.

Ek5 (7,71 km): Tänak 3.32,1, 2) Paddon –0,9, 3) Östberg –1,6, 4) Latvala –1,8, ...6) Lappi –2,9, ...9) Suninen –4,5, 10) Pietarinen –11,2, 11) Rovanperä –12,2, ...13) Lindholm.. ...16) Huttunen –14,4.

Ek6 (19,34 km): Östberg 9.45,3, 2) Tänak –1,2, 3) Suninen –3,8, ...6) Lappi –9,4, 7) Latvala –10,2, ...12) Lindholm –36,7, 13) Rovanperä –38,6, 14) Huttunen –40,6, 16) Teemu Asunmaa/Ville Mannisenmäki Suomi, Skoda –42,3, 17) Pietarinen –44,1.

Ek7 (20,04 km): Östberg 9.49,3, 2) Tänak sama aika, 3) Latvala –2,2, 4) Lappi –4,2, 5) Suninen –5,4, ...12) Rovanperä –29,2, 13) Pietarinen –37,9, 14) Huttunen –38,7, 15) Asunmaa –40,5.

Ek8 (12,28 km): Breen 6.07,0, 2) Lappi –0,1, 3) Latvala –1,5, ...6) Suninen –4,2, ...12) Rovanperä –21,8, 13) Pietarinen –25,6, 16) Huttunen –29,1.

Ek9 (12,33 km): Tänak 5.47,0, 2) Lappi –1,8, 3) Latvala –2,6, ...10) Suninen –8,7, ...12) Rovanperä –27,3, 13) Pietarinen –27,5, 14) Huttunen –28,2, ...16) Asunmaa –33,1.

Ek10 (7,71 km): Tänak 3.29,1, 2) Latvala –0,7, 3) Paddon –1,6, 4) Lappi –1,7, ...8) Suninen –3,4, ...12) Pietarinen –13,3, 13) Lindholm –13,4, 14) Rovanperä –14,2, 15) Huttunen –15,5.

Ek11 (2,31 km): Ogier 1.48,7, 2) Neuville –0,2, 3) Tänak –0,2, ...5) Lappi –1,4, 6) Latvala –1,4, ...10) Rovanperä –4,2, 11) Pietarinen –4,6, ...13) Mänty –6,5, 14) Huttunen –7,0.

Ek12 (23,92 km): Tänak 11.36,4, 2) Latvala ja Östberg –8,5, 4) Lappi –11,2, ...6) Suninen –14,3, ...12) Rovanperä –40,7, ...14) Huttunen –49,9, 15) Pietarinen –50,1, ...Mänty –1.28,9.

Ek13 (14,90 km): Tänak 6.50,8, 2) Östberg –4,7, 3) Latvala –5,4, 4) Lappi –6,2, ...9) Suninen –12,5, 12) Pietarinen –29,0, 13) Rovanperä –31,2, ...Mänty –45,1, ...Asunmaa –1.17,1.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ek14 (23,66 km): Tänak 11.40,4, 2) Östberg –3,7, 3) Latvala –7,0, 4) Lappi –9,9, ...6) Suninen –14,5, ...12) Rovanperä –39,6, 13) Nikara –48,2, 14) Pietarinen –49,8, 15) Huttunen –52,4, ...Mänty –1.07,4.

– Teemu Asunmaa Skoda ei startannut teknisen vian takia.

Ek15 (8,95 km): Tänak 4.31,5, 2) Latvala –0,6, 3) Östberg –1,0, 4) Lappi –1,4, ...9) Suninen –6,4, ...12) Rovanperä –16,6, ...14) Pietarinen –18,6, 15) Huttunen –20,2.

Ek16 (8,95 km): Tänak 4.26,0, 2) Latvala 4.26,0, 3) Lappi –0,9, 4) Paddon –1,9, 5) Suninen –3,2, ...12) Rovanperä –17,2, ...14) Pietarinen –19,3, 15) Nikara –19,4, 17) Huttunen –21,5, ...23) Mänty –27,6.

Ek17 (23,66 km): Lappi 11.26,3, 2) Latvala –2,0, 3) Tänak –2,4, 4) Suninen –3,2, ...12) Rovanperä –41,7, ...15) Huttunen –46,6.

Ek18 (23,92 km): Lappi 11.31,1, 2) Latvala –5,7, 3) Tänak –7,2, ...6) Suninen –9,6, ...12) Pietarinen –46,0, 13) Huttunen –52,5, ...15) Nikara –54,1.

Ek19 (14,9 km): Lappi 6.50,4, 2) Tänak –0,8, 3) Paddon –1,7, 4) Latvala –2,5, ...8) Suninen –5,7, ...12) Huttunen–34,3.

Ek20 (11,74 km): Östberg 5.28,4, 2) Latvala –0,9, 3) Tänak –2,9, ...6) Suninen –6,9, ...11) Rovanperä –15,1.. 13) Pietarinen –23,0.. 16) Huttunen –25,4.

– Esapekka Lappi Toyota ajoi ulos ja keskeytti.

Ek21 (11,12 km): Latvala 5.32,9, 2) Östberg –1,2, 3) Paddon –3,2, ...9) Suninen –5,0, ...11) Rovanperä –13,2, ...13) Pietarinen –20,7, 14) Lindholm –23,2, 15) Asunmaa –25,7, 16) Huttunen –25,9.

Ek22 (11,74 km): Latvala 5.21,8, 2) Östberg –2,6, 3) Tänak –3,7, ...8) Suninen –7,7, ...Rovanperä –14,9, Asunmaa –20,6, Lindholm –21,6, Pietarinen –21,7, Huttunen –25,6.

Ek23 (11,12 km/powerstage / bonuspisteet 5-4-3-2-1): Tänak 5.26,2, 2) Östberg –0,5, 3) Latvala –0,8, 4) Neuville –1,1, 5) Breen –1,7, 6) Ogier –1,7 ...8) Suninen 5,1, ...11) Rovanperä –14,2, 12) Lindholm –21,3, 13) Asunmaa –22,9, ...15) Pietarinen –26,6, 16) Nikara –28,3.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
NesteHylly
Suuri suu, pienet teot
Heh, oliko se torstaina kun Lappi ylimielisesti naureskeli, että "ei noita citroeneja sunnuntaina enää missään nähdä.". Nähtiinpäs, ja Lappi itse pusikossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.