F1

Räikkönen parhaimmillaan yhden kierroksen aika-ajossa

ANDREJ ISAKOVIC
Kimi Räikkönen Saksan Grand Prixissa 21. heinäkuuta.
Kimi Räikkönen Saksan Grand Prixissa 21. heinäkuuta.

Kimi Räikkösen 17 paalupaikasta lähes puolet tuli vuosina 2003-2005. Yhteistä noille kausille oli, että silloin kuljettajat tekivät yksikseen vuoronperään vain yhden aika-ajokierroksen.

Räikkösen kilpainsinöörinä noilla kausilla McLarenilla toimi Mark Slade. Hänellä onkin vakaa mielipide suomalaiskuljettajasta aika-ajajana.

– Kimi oli aika-ajossa kiistatta parhaimmillaan, kun ajettiin se yksi vapaa kierros yksi auto kerrallaan radalla. Kimi ei koskaan pitänyt siitä, kun radalla oli muita autoja, Slade totesi Turun Sanomille.

Slade on nykyisin Nico Hülkenbergin kilpainsinöörinä Renaultilla.

Räikkönen keräsi kaikkiaan kahdeksan paalupaikkaa noilla kolmella kaudella.

Lisäksi 2005 Italiassa hän olisi saanut yhden lisää, mutta menetti sen, kun joutui Mercedeksen moottoririkon vuoksi kymmenen lähtöruutua alemmas kisassa. Näin hänellä voisi olla tasan puolet paaluistaan nimenomaan noiden kolmen vuoden ajalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaudella 2005 Räikkönen lähti viisi kertaa paalulta. Niistä hän voitti kolme kisaa. Monzassa paalu olisi auttanut varmasti voittoon asti, kun silloin hän kapusi 11. ruudusta neljänneksi.

Mestaruuden voittanut Fernando Alonso saavutti tuolla kaudella kuusi paalua.

Valtteri Bottas on päässyt kokeilemaan yhden soolokierroksen aika-ajoa vain kartingissa.

– Se oli hauskaa hommaa. Eihän se nyt niin valtavan erilaista ole kuin nykyisin, kun teemme kuitenkin yleensä vain yhden nopean vedon viimeisen aika-ajon lopussa.

– Kun ajamme samaan aikaan, se on tavallaan reilumpaa, kun kaikilla on sama pito. Yhden kierroksen yksikseen ajamalla pito yleensä paranee ja viimeisillä yrittäjillä silloin tietty etulyöntiasema, kun rata on nopeimmillaan, Bottas punnitsi.