Hamiltonin virhe pakotti Saksan tuomariston ylitöihin
Heikki Kulta
Ex-kuski Mika Salo myöntää, että maailmanmestari Lewis Hamiltonin sukkuloinnin tutkiminen varikkotieltä takaisin radalle Saksan Grand Prix -kisassa oli yksi kinkkisimmistä tapauksista, joihin hän on törmännyt FIA:n tuomaritehtävissä.
– Päätöksen tekeminen oli hyvin vaikeaa, ja siksi se kestikin yli tunnin. Me tuomaristossa näemme myös sen kaiken siihen liittyneen, mikä suurelta yleisöltä jää havaitsematta. Kun juttu pengottiin perin pohjin, halusimme myös Lewisin toisen kerran paikalle, Salo selvitti Turun Sanomille.
Tuomaristo ehti jo kertaalleen päättää, että tilanteeseen sovelletaan samaa viiden sekunnin rangaistusta, minkä Kimi Räikkönen sai viivarikosta Bakun kisassa 2016.
– Sitten saimme kuitenkin uutta tietoa, eikä näitä kahta tilannetta voinut verrata keskenään. Kelasimme erilaisia vastaavia tilanteita monta vuotta taaksepäin, eikä tällaisesta Hamiltonin tekemästä liikkeestä löytynyt yhtään ennakkotapausta.
– Bakussa Räikkösellä oli vauhtia yli 300 kilometriä tunnissa, kun hän koukkasi viivojen yli toisen auton eteen. Hamiltonin virhe tapahtui turva-autotilanteessa hiljaisessa vauhdissa, kun hän oli menossa varikolle, mutta kurvasi sitten nurmen ylitse takaisin radalle. Vaaratilannetta siitä ei aiheutunut.
– Lewis teki virheen, ja sai siitä varoituksen. Se oli lopullinen päätöksemme. Aluksi olimme menossa tuon Bakun ennakkotapauksen mukaisesti, ja sen perusteella Valtteri Bottas olisi noussut kisan voittajaksi. Lisäselvityksellä kuitenkin muutimme mieltämme, kun varsinaista ennakkotapausta tälle ei löydettykään, Salo kuittasi.
Salo totesi, että Mercedeksen ja Hamiltonin välinen radioliikenne joko varikolle menosta tai radalla jatkamisesta oli täyttä sekoilua, kun molempiin suuntiin huudettiin toisen päälle.
– Mutta se ei kyllä ollut lieventävä asianhaara tässä jutussa. Lewis ylitti sen yhden viivan ja se toi varoituksen, suomalaistuomari vahvisti.
F1-kausi jatkuu jo viikonloppuna Unkarissa.
Vaikka tästä sarjasta on vielä kymmenen kisaa ajamatta, jo nyt on menossa kädenvääntö ensi vuoden talvitesteistä. Näillä näkymin talvitestit ajetaan Bahrainissa, kun viime vuosina uudet autot ovat ajaneet ensimmäiset kierroksensa vain Espanjassa.