Jäädytyskäsky olisi tehty Bottaksenkin hyväksi
Heikki Kulta
Lewis Hamilton on kesäloman lähestyessä hankkiutunut jo 66 pistettä tallikaverinsa Valtteri Bottaksen edelle.
Olikin odotettavissa, että Saksan kaksoisvoiton jälkeen Mercedeksen kilpajohtaja Toto Wolffilta kysytään, onko Hamilton tästä eteenpäin nyt ehdoton ykköskuljettaja.
– Ei, ehdottomasti ei. Jos järjestys olisi turva-autotilanteen jälkeen ensimmäisen kierroksen jälkeen ollut toinen, ja jos Valtteri olisi johtanut siinä vaiheessa, olisimme jäädyttäneet asemat aivan samalla tavalla. Kysymys oli ennen kaikkea kaksoisvoiton hoitamisesta kunnialla kotiin, Wolff vakuutti.
– Palkintopallilla katseemme kohtasivat Valtterin kanssa. Mielestäni jo siinä oli aika selvää hänellekin, mitä sanoin myöhemmin, että olisimme tehneet täsmälleen saman ratkaisun järjestyksen jäädyttämisestä myös päinvastaisissa sijoituksissa. Tämä on sitä läpinäkyvyyttä, mitä tiimissä noudatetaan.
– Tärkeintä oli saada kaksi ensimmäistä sijaa, ja parantaa pistetilannettamme käytyämme syvällä epäonnekkaissa kisoissa.
– Vapaus ajaa kilpaa on kaikkein tärkein elementti. Olemme aina korostaneet, että vasta kun MM-taisto menee viimeiselle kolmannekselle tai vasta viimeiselle neljännekselle, saatamme käyttää epäsuosittuja määräyksiä. Nyt olisi vielä liian aikaista alkaa tehdä niin, Wolff julisti.
Bottakselle varsinainen takaisku koitti toisella pitkäksi venyneellä varikkokäynnillä, joka maksoi kärkipaikan. Alun perin suomalaiskuskikin oli matkassa vain yhden varikkokäynnin taktiikalla.
– Uskoimme, että olisimme pystyneet ajamaan yhdellä pysähdyksellä. Yritimme sitä, ja siksi olimme vähän varovaisempia kisan alussa, emmekä lyöneet painetta kärjessä ajaneeseen Sebastian Vetteliin. Pyrimme siihen, että taktiikkamme kestää.
– Ilman haavereita Kimi Räikkönen olisi tehnyt toisen varikkokäynnin, emmekä olleet varmoja, olisiko Vettelin rengaskaan kestänyt., kun hän oli ajanut aikansa Kimin takana hyökkäysasemissa. Uskoisin, että me olisimme olleet silloin vahvoilla, Wolff taustoitti.
Mercedes päätyi kutsumaan Bottaksen toiselle varikkokäynnille aivan kierroksen lopussa. Hamiltonin kanssa jahkailtiin, ja se johti lopulta tuomariston eteen päätyneeseen ratarajojen rikkomiseen.
– Päätimme ottaa Valtterin sisään juuri ennen hänen kääntymistään 16. mutkaan eli vain yhtä mutkaa ennen varikkotietä, Wolff paljasti.
Mercedes lopetti Hamiltonin ja Bottaksen keskinäisen kamppailun kuusi kierrosta ennen maalia. Ferrari oli puolestaan kehoittanut Räikköstä päästämään Vettelin edelleen jo 22 kierrosta aiemmin.
Wolff ei hämmästellyt kilpailijansakaan taktikointia.
– Se oli varmasti yhtä hankala komento, koska toisaalta haluaa optimoida lopputuloksen, ja silloin on vain toimittava tällä tavalla, mutta toisaalta on annettava kummallekin kuljettajalle mahdollisuus voittaa kisa.
– Kimi on ollut epäonnekas alkukauden muutamissa kisoissa, kun taktiikka on ollut häntä vastaan. Veikkaisin, että Ferrarillakin oli vaikeuksia tehdä oikea valinta, mikä on hyvin ymmärrettävää.