Räikkönen Rosbergin suosikki Monacossa
Heikki Kulta
Kimi Räikkönen on viimeisin Monacon Grand Prix -kisan voittanut suomalaiskuljettaja. Urotekonsa Kimi hankki ennen maailmanmestaruuttaan McLarenilla 2005.
Viime vuonna Räikkönen oli lähellä valloittaa Monacon Ferrarilla. Paalulta startannut suomalaisveteraani johti 33 kierrosta, mutta taktisella pelillä Sebastian Vettel pääsi edelle ja johti sitten loput 45 kierrosta ruutulipulle asti.
Nyt viikonloppuna Räikkönen voisi rikkoa kaksikin ikiennätystä, jos voittaa kisan.
Räikkönen ajaa sadannen kisansa viimeisimmän voittonsa jälkeen. Kukaan kuljettaja ei ole palannut enää voittajapallille sadan tappion jälkeen.
Voittamalla Monacossa Räikkösestä tulisi myös saman kisan pisimmän tauon jälkeen voittanut kuljettaja. Ennätys on Alain Prostilla, joka voitti Etelä-Afrikassa ensin 1982 ja sitten 11 vuotta myöhemmin 1993.
Räikkösen Monacon täysosumasta on tiistaina vierähtäneeksi päivälleen 13 vuotta.
Kolme kertaa peräkkäin Monacon valloittanut Nico Rosberg nosti Räikkösen etukäteisarvioissa viikonlopun keskipisteeksi. Keskiviikon lehdistötilaisuudessa Kimiltä kysyttiin, mitä hänelle merkitsisi voittaa Monaco niin pitkän ajan jälkeen.
– Tämä on niin hankala paikka saada kaikki kohdalleen, että koko viikonloppu on yhtä suurta haastetta. Viikonloppukin on pidempi kuin muualla. Radan vaikeus vaatii niin paljon, että pystyisi olemaan koko ajan nopea ilman ongelmia. Toivotaan, ettei tule liki-piti-tilanteita tai muurikosketuksia. Silloin asiat mutkistuvat entisestään.
– Eikä nopeuskaan välttämättä takaa, että voittaa kisan. Siinä voi sattua niin monenlaista häikkää, jos vaikka kierroksella ohitettava ajaa seinään ihan edessä, eikä jää aikaa reagoida siihen.
Kaksi viikkoa sitten italialainen Carlo Santi toimi ensi kertaa yksinään Räikkösen kilpainsinöörinä. Avaus meni pieleen, kun Räikkönen joutui toisen kerran peräkkäin keskeyttämään Espanjassa.
Samalla lailla keskeytyksellä alkoi myös yhteistyö edellisen kilpainsinöörin Dave Greenwoodin kanssa Australiassa 2015. Ainoa heti voitolla käynnistynyt aikakausi kilpainsinöörin kanssa tuli mestaruuskaudella 2007 Chris Dyerin kanssa.
Espanjassa Räikkönen joutui ottamaan jo toisen moottorin kolmen voimayksikön kiintiöstä. Kuinka luotettavuuspulmat vaikuttavat Räikkösen MM-taistoon?
– Vaikea sanoa, kun kausi on vasta alkupuolella. Sillä lailla on mahdoton arvioida, mutta sen voin sanoa, ettei se ainakaan auta tilannetta. Tämä on, missä olemme, ja tulevaisuus näyttää, mitä se tuo tullessaan. Sillä mennään, mitä sieltä sitten tulee. Pysymme suunnitelmissa moottorien kanssa, ja sitten nähdään, mihin se johtaa.
Mitä Räikkönen odottaa uusilta hyperpehmeiltä renkailta?
– Testasin niitä talvella, mutta Barcelonan talvi on jotain aivan muuta kuin olosuhteet nyt täällä. Viime vuoden renkaat täällä olivat hieman erilaiset. Silloin meillä oli hankaluuksia saada renkaat toimimaan, joten toivottavasti näillä uusilla kumiseoksilla on vähemmän vaikeaa. Se olisi mukavaa ihan meille kaikille. Katsotaan sitten torstaina ja lauantaina, miten ne toimivat, mutta toivottavasti näiden hallitseminen on helpompaa kuin viime vuonna.