Turun seudun urheilu

Konkarin neuvoilla korttelirundille

ARI-MATTI RUUSKA
Turun Urheiluliiton pyöräilijät Eeli Salow, Robin Aimi, Kalle Toivanen ja Mika Simola tutustumassa Kortteliajojen reittiin.
Turun Urheiluliiton pyöräilijät Eeli Salow, Robin Aimi, Kalle Toivanen ja Mika Simola tutustumassa Kortteliajojen reittiin.

Aurajokirannassa riittää taatusti vauhtia ja vaarallisia tilanteita lauantaina, kun maantiepyöräilyn klassikkokisa, kotimaisen pyöräilycupin avausosakilpailu, TS Kortteliajot polkaistaan pääosin Itäistä ja Läntistä Rantakatua kulkevalla reilun kilometrin reitillä jo 61. kertaa.

– Kortteliajot on Suomen mittakaavassa täysin ainutlaatuinen tapahtuma. Missään muualla ei päästä ajamaan samalla tavalla kaupungin ytimessä, jo kymmenkunta kertaa kisaan osallistunut Turun Urheiluliiton pyöräilijöiden valmennuspäällikkö ja entinen puoliammattilainen Mika Simola hehkuttaa.

Viime vuoden tapaan reitti koukkaa Aboa Vetuksen ohitettuaan Rettiginrinteeseen, josta jatketaan Hämeenkatua pitkin Aurakadulle ja joen yli.

– Rettiginrinteen nousu muuttaa radan dynamiikkaa, sillä pienikin nousu vaikuttaa ajoon paljon. Toivottavasti tänä vuonna kisa saataisiin vietyä läpi kuivissa olosuhteissa. Silloin esimerkiksi mutkat voidaan ajaa nopeammin, Simola kertaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kello 15 käynnistyvän miesten eliittiluokan ehdoton voittajasuosikki on vielä viime kaudella ammattilaisena ajanut Matti Manninen. Naisten puolella viime vuoden ykkönen, lietolaista Team Velo Cyclingia edustava Pia Pensaari on jälleen vahvoilla.

– Matin pitäisi huippunimenä pystyä ottamaan voitto. Toisaalta pyöräilykisassa voi tapahtua mitä tahansa. Itselleni omaa menestystä tärkeämpää on seuran tulos. Meillä on mukana hyvä joukko nuoria lupauksia, jotka ovat 2020-luvulla Kortteliajon tähtiä, Simola lausuu.

TuUL:n lupaaviin pyöräilijöihin kuuluvat vasta 14-vuotias Kalle Toivanen ja Eeli Salow, 16, jotka osallistuvat klassikkokisaan ensimmäistä kertaa. Toivanen kisaa 16-vuotiaissa, Salow kahta vuotta vanhemmissa yhdessä Robin Aimin, 18, kanssa.

– Olemme treenanneet ulkona viimeisen kuukauden ja kyllä Mika on tässä viime viikkoina ihan kiitettävästi rääkännyt meitä esimerkiksi Turun Messukeskuksen parkkipaikalla, jossa olemme harjoitelleet tiukkojen mutkien ajamista ja nopeita kiihdytyksiä, joita lauantain reitillä riittää, Salow kuvailee.

Normaalisti jalankulkijoita ja kaupunkipyöräilijöitä vilisevässä jokirannassa yli 30 kilometriä tunnissa polkeminen on harvinaista herkkua.

– Onhan se upeaa päästä kilpailemaan Kortteliajoon ensimmäistä kertaa. Ei täällä historiallisessa keskustassa muuten pääsekään ajamaan täysillä, Salow ja Toivanen heittävät.

Kortteliajojen kuudessa sarjassa polkee lauantaina noin 100 pyöräilijää. Heistä lähes kaikki osallistuvat myös sunnuntaina Hirvensalossa ajettavaan Simo Klimscheffskij’n muistoajoon joka on miesten ja naisten sarjoissa osa yleistä maantiecupia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Nämä viikonlopun kisat ovat monelle kotimaan kisoja ajavalle pyöräilijälle perinteinen kauden avaustapahtuma. Sunnuntain kisaan on tulossa noin 250 osallistujaa, Simola tietää.

Naisten yleinen sekä 18-vuotiaiden tyttöjen ja 16-vuotiaiden poikien sarja kisataan reilun 20 minuutin mittaisena kello 14 alkaen.

Miesten eliittiluokassa, jossa mukana ovat myös 18- ja 23-vuotiaiden sarjat, ajetaan tunti plus viisi kierrosta. Kisa käynnistyy kello 15.

Pyöräilykilpailu haittaa liikennettä reitillä Itäinen Rantakatu – Auransilta – Läntinen Rantakatu – Tuomiokirkkosilta – Itäinen Rantakatu kello 13.30 ja 17.30 välisenä aikana. Tuomiokirkkosillalta erotetaan kilpailijoiden käyttöön kevyen liikenteen väylä ja Auransilta suljetaan yleiseltä liikenteeltä kokonaan. Paikallisliikenteen vuorojen mukainen liikenne sallittu molempiin suuntiin. Itäinen Rantakatu sekä Läntinen Rantakatu on Tuomiokirkkosillan ja Auransillan väliltä kokonaan kilpailukäytössä.

TS Kortteliajot

Lauantaina 28.4. Aurajokirannassa kello 14–16.15.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Reinikainen
Forza TuUL!
Tämä on aivan mahtava tapahtuma. Hienoa että perinteikkäitä urheilutapahtumia järjestetään yhä keskustassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
us
kaikesta huolimatta
Eli kun kaupunki on kaikilla tavoin vaikeuttanut ajojen reittiä: Annetaan lupia terasseille jotka hankaloittavat jo tavallista arkiajoa (Pinella) ja asetellaan liikennevaloja keskelle tietä (Aurakau). Jaksamista vaan järjestäjille ja polkijoille. Kovin kauaan ei ehkä kisa enää mahdu kaupunkivisioiden toteutusta autojen (ja terassien) luvatussa kaupungissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.