F1

Vain Hamilton uhkaa Schumin ikiennätyksiä

Michael Schmidt

Michael Schumacher sankaroi urallaan lähes kaikki mahdolliset F1-ennätykset nimiinsä. Saksalaiskuski voitti eniten mestaruuksia (7), eniten voittoja (91), eniten paaluja (68), eniten nopeimpia kierroksia (77), eniten palkintosijoja (155) ja ajoi eniten johtokilometrejä (24084)

Nuo ennätykset tuntuivat vuosikausien ajan lyömättömiltä, ja eräät ovat edelleen. Mutta nyttemmin on reilua ainakin hieman epäillä niiden kestämistä.

Viime vuonna yksi Schumacherin virstanpylväistä jo kaatui, kun Lewis Hamilton nousi rinnalle paalupaikkojen määrässä ja sittemmin nelinkertainen mestari on nostanut ennätyksen jo 72 paaluun.

Ilmassa väreilee odotus, että Schumacher voisi menettää muitakin ennätyksiään. Ja jos niin käy, kuka sen tekisi?

Teoriassa siihen pystyy tällä hetkellä vain kolme kuljettajaa: Hamilton, Sebastian Vettel ja Max Verstappen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mielestäni Hamilton on ainoa, jolla on aito mahdollisuus nousta Schumacherin rinnalle mestaruuksien määrässä ja lyödä 91 voiton ennätys.

Hamiltonin on toistaiseksi ollut Schumacherin kaltainen täydellinen ura – kenties jopa parempi.

Kun ei oteta huomioon Michaelin ensimmäistä kisaa Spassa 1991, hän aloitti uransa käytännössä Benettonilla, jolla 1992 ja 1993 pystyi voittamaan kisoja. 1994 ja 1995 auto oli riittävän hyvä jo mestaruuksiin. Vaikka Schumacher sitten joutui kärsimään neljä vuotta Ferrarilla ennen kuin pystyi hankkimaan kelvolliset voittomäärät kaudessa, hän oli sitten siellä, kun Ferrari oli vahvimmillaan. Niiden kuuden vuoden aikana hän mässäily voitoilla ja mestaruuksilla runsaammin kuin kukaan aiemmin.

Hamiltonin ura on aika lailla samankaltainen – tosin pienin poikkeuksin. Hänellä oli McLarenilla heti auto, jolla pystyi ajamaan mestaruudesta. Sitten tulivat verrannolliset kaudet Schumacherin ensimmäisiin Ferrari-vuosiin, kun Hamilton ei voittanut titteleitä. Joka vuosi tuli kuitenkin vähintään kaksi voittoa. Siitä tuli vakaa pohja, jolta hän sitten ponnisti menestykseen siirryttyään Mercedekselle onnekkaasti juuri oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

F1-urheilun hybridiaikana vuodesta 2014 lähtien Mercedeksellä on ollut paras paketti. Hamilton on voittanut kolme mestaruutta ja 40 GP-kisaa. Talvitesteissä W09-auto näytti olevan edelleen se, joka muiden täytyy pärjätäkseen voittaa. Siten Hamiltonin menestysketju näyttää jatkuvan.

Olen vakuuttunut, että Hamilton jatkaa piakkoin sopimustaan – ainakin kahdella vuodella. Joten kyllä, hän voi ainakin sivuta Schumacherin seitsemän mestaruuden ennätystä, ja kyllä, hän voi lyödä tämän 91 voiton kärkituloksen, jos Lewis jatkaa vähintään kymmenellä voitolla kautta kohti, kuten on tehnyt vuodesta 2014 lähtien. Kun kisoja tulee yhä lisää kalenteriin, se vain helpottaa Hamiltonin hommia ennätysjahdeissa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

En usko Vettelin pystyvän samaan, vaikka hänelläkin on jo neljä mestaruutta ja 47 voittoa. Vettel on väärässä tallissa sen suhteen. Viimeisellä kolmella kaudella Ferrarilla Vettel on voittanut vain kahdeksan kertaa. Eikä tällä hetkellä näytä, että Ferrarista tulisi MM-sarjaa hallitseva talli. Sellaisen Vettel tarvitsisi yltääkseen Michaelin ennätyksiin.

Lisäksi Vettel on kiinni Ferrarilla vuoden 2020 loppuun asti.. En usko, että hän ajaa F1-tasolla paljon pidempään. Sen Sebastian vahvisti minulle juuri äskettäin. Erityisesti saksalaiskuskia ajaa pois nykyinen hybriditeknologia, mitä hän vihaa.

Sama pätee Verstappeniin. Ikänsä puolesta hän pystyisi harppaamaan Schumacherin jalanjälkiin, mutta hän on menettänyt jo monta vuotta vastatakseen Michaelin alkutaipaleen saavutuksiin. Uusi Red Bull on hyvä auto, ja hän voi voittaa kisoja, mutta edes 4-5 täysosumaa ei ole tarpeeksi. Verstappenilla on sopimus tallin kanssa vuoden 2020 loppuun, ja on hyvin epätodennäköistä, että Red Bull menestyisi sinä aikana yhtä hienosti kuin kausilla 2010-13.

Sen jälkeen F1 voi muuttua radikaalisti, ja kuka tietää, mikä silloin on paras talli. Red Bull voidaan myydä Aston Martinille. Itse en pidä Verstappenia kuljettajana, joka ajaisi 15 vuotta F1-tasolla. Hän pitää mukavasta elämästä juhlineen aivan liian paljon.

– Kirjoittaja on Auto, Motor und Sportin F1-ekspertti

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mikamika
Potaskaa
Aivan turha vertailu, kun kisojen määrää on lisätty, ja pisteitä jaetaan enemmän kuin ennen. Ainoa vertailukelpoinen olisi keskimääräinen sijoitus kilpailuissa tai voittoprosentti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.