McLaren ei vielä pysty haastamaan kärkikolmikkoa
McLaren vahvisti vasta syyskuussa siirtyvänsä Hondalta Renaultin moottorileiriin. Siten valtaosa työstä uuden auton kanssa tehtiin ranskalaistehtaan voimayksikön sijoittamiseksi mahdollisimman kilpailukykyisellä tavalla. Niinpä muiden osa-alueiden kehitystyölle ei jäänyt liiemmälti aikaa.
Perjantaina esitellyn MCL33-McLarenin yleislinjat noudattavat viime vuodesta tuttuja periaatteita. Tiimo on vakuuttunut, että sillä oli loistava autorunko, jota vain piinasi epäluotettava Hondan voimayksikkö.
Koko etuosa on lähes identtinen viime vuoden päätöskisoissa käytetystä MCL32-mallista: etusiivet, keulaosa ja etujousitus edustavat samaa viime vuoden filosofiaa. Vain jarrulevyt edessä ovat hieman erilaiset ja suuremmat, ja niissä on enemmän aerodynaamista muotoilua kuin aiemmin.
Ohjaamosta taaksepäin MCL33 -uutuus eroaa sitten melkoisesti edeltäjästään. Se johtuu puhtaasti eri moottorista, joka vaatii enemmän tilaa ja samalla myös aika lailla enemmän jäähdytystä.
Sivuponttoonien ilmanottoaukot ovat huomattavasti suuremmat kuin viime vuonna. Se johtuu Renaultin voimayksiköstä, ja se aiheuttaa paljon lisää ilmanvastusta. Sitä tiimi on pyrkinyt kompensoimaan äärimmilleen muotoilluilla sivuponttooneilla. Alaosa on mahdollisimman kapea.
Muiden tallien tavoin McLaren on ominut Ferrarin konseptista sivuponttoonien korkeat ilmanottoaukot, kun sivuponttoonien muoto muistuttaa Mercedestä, vaikka onkin selvästi suurempi jäähdytyksen vaatimusten vuoksi.
Kaiken kaikkiaan McLaren on pitkälti sellainen, mitä saattoi odottaakin uuden moottorinsa myötä. Vaikka tiimi ei näytä epäilevän konseptinsa toimivuutta, siitä puuttuu kuitenkin paljon sitä yksityiskohtaista hienosäätöä, mitä oli nähtävillä uuden Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin autoissa. On hankalaa luottaa siihen, että McLaren pystyisi haastamaan näitä kolme kärkitiimiä tänä vuonna.
– Haluamme McLarenin keräävän kunnioitusta niin radalla kuin radan ulkopuolella. Tämä tuntuu hyvältä lähtökohdalta. Haluamme näyttää kaikille, miksi tämä tiimi on niin erityinen – oli kyse sitten faneista tai partnereistamme, tallia johtava Zak Brown kartoitti.
– Paluu papaijaoranssi väriin ei johtunut pelkästään tunnesyistä. Se osoittaa, että me kuuntelimme fanejamme, ja loimme syvemmän yhteyden heidän ja koko F1-yhteisön kanssa.