Ferrari varmistanut jo moottorinsa iskukyvyn ja luotettavuuden
Heikki Kulta
Luis Vasconcelos
Viikko ennen uusien autojen talvitestien käynnistymistä Ferrarilla virisee vahva itseluottamus – niin suorituskyvyn kuin luotettavuuden ansiosta.
Maranellon tehtaalla simulointitestit todistavat merkittävää edistystä niin auto- kuin moottoriosastoilla. Erityinen ylpeydenaihe tuli moottoripuolella, kun uusi voimayksikkö selvitti testipenkissä tällä kaudella vaaditun seitsemän kisaviikonlopun kestorääkin.
Ferrarin insinöörit todistivat näin, että uusi V6 ei ole perinyt edeltäjänsä heikkouksia.
Eräät voimayksiköstä johtuneet ongelmat maksoivat Sebastian Vettelille viimeisen rutistuksen viime vuoden MM-taistossa, ja pakottivat Kimi Räikkösen ulos Malesian Grand Prix -lähtöruudukon eturivistä kisassa, missä suomalaiskuskilla oli parhaat eväät voittotilinsä avaamiseen.
Pulmien katsottiin johtuneen kehitysvaiheesta, joka tehtiin kesätauon jälkeen. Siihen kuuluivat mm. erityisellä terässeoksella valmistetut männät, kun Ferrari ponnisteli Mercedeksen lyömiseksi aika-ajoissa raa’alla voimalla.
Kun tekninen johtaja Mattia Binotto ja moottorikehityksen päämies Lorenzo Sassi eivät olleet yhtä mieltä kehityssuunasta, Sassi siirrettiin sivuun kisatiimissä. Tällä hetkellä odotellaan uutista, että Sassi liittyisi Mercedeksen jo entisestään vahvaan moottoriosastoon.
Ferrari on pyrkinyt korvaamaan tehotappionsa moottorin muilla osa-alueilla ja italialaislähteiden mukaan on jo ylittänyt uudella voimayksiköllä ne tehot, mihin viime vuoden lopussa päästiin.
Kun kauden 21 osakilpailuun sallitaan vain kolme voimayksikköä, jokaisen niistä on kestettävä vähintään 6300 kilometriä. Nyt Ferrari saavutti tuon määrän heti helmikuun ensimmäisellä viikolla kahteen kertaan kahdella uudella voimayksiköllä menettämättä juuri tehoaan.
Tällä korvamerkityllä moottoriversiolla Vettel ja Räikkönen ajavat tämän kauden seitsemän ensimmäistä osakilpailua.
Kun uusi moottori selvitti luotettavuustestinsä, Maranellon insinöörit ahertavat jo uuden edistysaskeleen kimpussa. Sen voimayksikön pitäisi tulla autoon joko Kanadassa tai Ranskassa kesäkuussa – riippuen siitä, miten ensimmäinen moottori selviytyy kuudesta ensimmäisestä kisasta. Seuraavaan kehitysversioon rakennetaan uudet sylinteripäät, joilla haetaan yhä enemmän voimaa V6-moottorista entistä iskukykyisemmän aika-ajovedon varmistamiseksi.
Juuri tuolla aika-ajopuolellahan Ferrari kärsi eniten suurimman osan viime kaudesta.
Uusi Ferrari tulee verkossa näytille torstaina.