Hamilton hehkutti Räikkösen nopeutta
Ensi kerran 31 Grand Prix -kisaan yhtään Mercedeksen autoa ei nähdä eturivissä. Valtteri Bottas oli Venäjän aika-ajossa kolmas ja Lewis Hamilton neljäs.
Syksyllä 2015 Singaporessa Hamilton oli aika-ajossa viides ja Nico Rosberg kuudes.
Mercedeksen perättäisten eturivin paikkojen ketju on kolmanneksi pisin F1-historiassa.
Hamiltonilla oli viime kauden jäljiltä kuuden perättäisen paalupaikan putki, jonka Bottas katkaisi Bahrainissa, ja nyt brittitähti hävisi toisen kerran peräkkäin tiimikaverilleen.
Venäjän kisaa ei koskaan ole voitettu eturivin takaa.
– Nelospaikalla ollaan, ja täällä on hyvin hankala ohittaa. Perjantaina kisavauhtini oli huono. Jäin yli puoli sekuntia, joten eipä taida olla paljon mahdollisuuksia heidän päihittämiseensä kisavauhdissa. Nyt tarkastetaan kaikki ja yritetään ottaa sieltä positiiviset asiat. Kuka tietää, mihin se johtaa kisassa. Muutostemme myötä toivottavasti kisavauhti on parempi sunnuntaina, Hamilton haikaili.
Edellä olevia Hamilton ei liiemmin miettinyt.
– Tällä hetkellä en mieti, mitä eturivissä tapahtuu. Ferrarien lisäksi myös Valtteri on edelläni. Otan kisan sitten niin kuin se tulee. Mielestäni Kimi Räikkönen on ollut tänä viikonloppuna erittäin nopea. Hänhän jäi vain aavistuksen paalusta. Uskon, että hän on kisassakin nopea. Enpä luule, että tästä tulee kisa, missä Sebastian Vettel karkaa horisonttiin. Kimi on liekeissä tänä viikonloppuna, joten tästä tulee meidän kaikkien neljän välinen kamppailu, Hamilton aprikoi.
– Voin vain olla toiveikas, että kisasta tulee neljän kauppaa.
– Juttelemme Valtterin kanssa aina ennen jokaista kisaa. Puhumme starteista, keskustelemme, ja niin teemme nytkin. Ei siinä suhteessa ole mitään muutosta meidän puolestamme, Hamilton taustoitti.
– Tämä on yksi niitä viikonloppuja – eihän jokainen viikonloppu suju niin hyvin. Perjantaina meillä oli pulmia saada renkaat lämpötilaan, lauantaina pääsimme siihen ikkunaan, ja auto oli tyystin erilainen perjantaihin verrattuna. Teimme töitä, mutta yleisesti ottaen se kävi vain huonommaksi ja huonommaksi, Hamilton harmitteli.
– Hävisin puoli sekuntia 13. ja 14. mutkan välillä, mutta kaiken kaikkiaan koko viimeinen sektori oli vaikea.
Hamilton putosi ensi kerran sitten vuoden 2015 Singapoiren aika-ajon kärkikolmikosta ilman teknistä vikaa.
Mercedeksen tilastot Venäjältä olivat vahvat. Tallilla oli kaikki paalupaikat, voitot sekä se oli johtanut kaikki kisakierrokset kolmena viime vuonna.
– Ainakaan rengaslämmöistä ei pitäisi olla huolta kisassa, kun haitata ei ollut enää lauantaina, Hamilton kannustautui.
– Eivät vaikeuteni ainakaan renkaista johtuneet. Enemmän siinä oli kysymys auton balanssista. Meillä oli Valtterin kanssa samanlaiset säädöt, mutta elektroniisesti tasauspyörästö ja se muu ei sopinut minulle parhaalla tavalla. Peräpää lipsui viimeisellä sektorilla, kuten niistä pienistä virheistä näkee. Se johtui liian heikosta perästä, Hamilton selitti.
– Renkaiden lämmittämisessä olimme Valtterin kanssa samalla taktiikalla, ja teimme samat jutut.