Melbourne kätki vielä kärkiautojen voimasuhteet
Heikki Kulta
F1-maailmalla ei näillä näkymin päästä intoilemaan hienoista kaksinkamppailuista kisoissa – kuin korkeintaan satunnaisesti – mutta jännitystä sentään piisaa uudella asetelmalla Ferrarin vietyä nimiinsä Australian avauskisan.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Albert Parkin rata on poikkeuksellinen, eikä anna täyttä kuvaa autojen voimasuhteista. Sitä pitää odottaa Kiinaan tai kenties Bahrainiin, mikäli Shanghaissa on taas kylmä tai jopa sadekeli.
Lisäksi on hyvä huomata, että myös viime vuonna Ferrari oli vahva Australiassa. Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen ottivat startissa kaksoisjohdon, ja silloin Vettelin täysosuma meni taktiseen hutiin. Sen jälkeen auton iskukyky laski kuin laskemistaan kauden loppua kohti.
Eikä Mercedes varmasti saanut vielä kaikkea kohdalleen.
– Varovaisuussyistä Mercedes ei näyttänyt Melbournessa vielä kaikkea. Se ei esimerkiksi käyttänyt millään muotoa TRICK -jousitussysteemiään, koska FIA on toistaiseksi jättänyt sen hyväksymättä. Systeemin puuttuminen saattoi vaikuttaa myös Mercedeksen rengaskäytökseen, joka ratkaisi Hamiltonin putoamisen kärjestä, portugalilainen F1-ekspertti Luis Vasconcelos arvioi TS:lle.
Kiinassa rata on enemmän normaali ja Shanghain pitkä suora voi olla ratkaiseva etu Mercedekselle voimasuhteiden kääntämisessä siellä. Tosin Ferrari sai kyllä autonsa toimimaan erittäin hyvin Barcelonassakin.