Bottakselle ja Räikköselle jäi vain parannettavaa
STT-Tuomas Arkimies
Voisi kuvitella, että kolmas ja neljäs sija F1-kauden avausosakilpailusta olisi suomalaisittain oiva suoritus. Mutta ei tällä kaudella.
Sekä Valtteri Bottas että Kimi Räikkönen myönsivät Australian gp:n jälkeen, että parantaa pitää. Molemmat myös uskoivat pystyvänsä lisäämään vauhtiaan, kunhan vain oppivat ottamaan kaiken ilon irti autoistaan.
Kauden avausosakilpailu vahvisti näkemystä siitä, että Mercedes ja Ferrari ovat tämän vuoden nopeimmat autot, joten Mercedes-kuljettaja Bottaksella ja Ferrari-pilotti Räikkösellä on todennäköisesti mahdollisuus taistella voitoista.
Sunnuntaina Melbournessa sekä Bottas että Räikkönen hävisivät tallitovereilleen, kun Ferrarin Sebastian Vettel voitti ja Mercedeksen Lewis Hamilton oli toinen.
Ferrarille voitto oli maukas, sillä se ei saavuttanut viime kaudella ainuttakaan osakilpailuvoittoa. Vettelille ykköstila oli jo F1-uran 43:s.
– Auto käyttäytyi hyvin, ja talli teki loistavaa työtä, hän iloitsi.
Vettel siirtyi täpärästi kilpailun johtoon renkaiden vaihtojen jälkeen. Kilpailua johtanut Hamilton juuttui varikkokäyntinsä jälkeen Red Bullin Max Verstappenin taakse, ja varikolta tullut Vettel pääsi livahtamaan hänen edelleen.
– Meillä oli rengasongelmia, pitoa ei ollut. Siksi varikkopysähdys oli tehtävä aikaisessa vaiheessa. Sitten juutuin toisen auton taakse. Mutta tällaista tämä on joskus, paalupaikalta kisaan ampaissut Hamilton tuumi.
Kolmanneksi kaasuttaneelle Bottakselle palkintosija oli F1-uran kymmenes. Ensimmäisen kisansa Mercedeksellä ajanut Bottas totesi, että Ferrari oli tällä kertaa liian kova vastus Mercedekselle.
– Asiat sujuivat ihan jouhevasti, mutta meidän pitää tehdä töitä entistä kovemmin. Olen valmis siihen. Aloitin palkintosijalla ja pystymme varmasti parantamaan tästä, odotan innolla seuraavia kisoja, Bottas sanoi.
Neljänneksi sijoittunut Räikkönen kuvaili kisaansa tasapaksuksi. Hän myös sanoi tietävänsä, miten hänen autoaan saadaan entistä nopeammaksi.
– Sijoitus on pettymys, mutta saimme paljon oppia ja ymmärrystä autosta. Meillä on vahva "paketti" ja oli paljon hyviä asioita, joiden varaan voidaan rakentaa, Räikkönen sanoi.
Jotain Räikkösen iskukyvystä kertoo se, että hän ajoi kilpailun nopeimman kierrosajan aivan kisan lopulla.
– Kärsimme hieman auton aliohjautumisesta ensimmäisellä rengassarjalla. Renkaanvaihdon jälkeen auto tuntui pehmeillä renkailla erittäin hyvältä, Räikkönen raportoi.
Alkanutta kautta mainostettiin uuden aikakauden aluksi F1-sarjassa. Täksi kaudeksi autoihin tehtiin isoja teknisiä sääntöuudistuksia, kun aerodynamiikkaa muutettiin ja käyttöön otettiin leveämmät renkaat. Autot ovat tulleet yhä nopeammiksi kaarteissa, mutta avauskisan perusteella show'ta ei ole saatu kohennettua. Pelkästään sunnuntain perusteella ei voi vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta Australian gp oli luvalla sanoen tylsä. Ohittaminen likipitäen tasavertaisella autolla vaikutti lähes mahdottomalta. Tämän vahvistivat kommenteillaan kisan jälkeen myös kuljettajat.
– Kisassa ei tapahtunut mitään, kuudenneksi sijoittunut Williamsin konkarikuljettaja Felipe Massa totesi.