F1

Räikkösellä nopea ja luotettava Ferrari

Heikki Kulta

Kimi Räikkönen nosti Ferrarin tuloslistan kärkeen talvitestien toisena päivänä. Ferrarin suomalaiskonkari litisti iltapäivällä 23 tuhannesosaa lujempaa kuin Mercedeksen Lewis Hamilton aamulla.

Räikkösellä oli hyvä avauspäivä uuden SF70H -auton kanssa.

Nopeuden lisäksi luotettavuus oli kohdallaan. Räikkönen urakoi 108 kierrosta, kun tallikaveri Sebastian Vettel oli päivää aiemmin ahkeroinut 126 kierrosta.

Vettel teki parhaan aikansa 1.21,878 keskikovilla renkailla. Räikkönen teki tiistaina kolme pyrähdystä pehmeillä renkailla, ja paras aika oli 1.20,960.

Hamiltonin aamun nopein aika oli tullut superpehmeillä renkailla.

Vaikka uudelle Ferrarille on tärkeää saada kärkiaika nimiinsä, Räikkönen ei tehnyt mitään suoranaista aika-ajovetoa.

Hamiltonin jälkeen Valtteri Bottas ajoi nyt iltapäiväjakson. Valtteri keskittyi nielemään kilometrejä, ja kirikin sata täyteen neljän tunnin aikana. Kertaalleen Mercedes liukui renkaat kuluneina ulos radalta pitkän 24 kierroksen vedon jälkeen, mutta Bottas vältti suuremmat haaverit ja sai tuoduksi auton takaisin varikolle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Muista talleista Max Verstappen ajoi ensimmäisen testipäivänsä uudella Red Bullilla. Hän jäi 1,2 sekuntia Räikkösen kärkiajasta.

Päivän kierroskuningas oli Haasin Kevin Magnussen, joka uutteroi kaikkiaan 119 kierrosta.

Nopeimmat testikierrokset

Ilma 17 / rata 25 astetta

1. Kimi Räikkönen Ferrari SF70H 1.20,960 - 108 kierrosta

2. Lewis Hamilton Mercedes W08 –0,023 (1.20,983) - 66 kierrosta

3. Max Verstappen Red Bull RB13 –1,240 (1.22,200) - 89 kierrosta

4. Kevin Magnussen Haas VF-17 –1,244 (1.22,204) - 119 kierrosta

5. Esteban Ocon Force India VJM10 –1,549 (1.22,509) - 86 kierrosta

6. Daniil Kvjat Toro Rosso STR11 –1,996 (1.22,956) - 68 kierrosta

7. Valtteri Bottas Mercedes W08 –2,026 (1.22,986) - 102 kierrosta

8. Jolyon Palmer Renault R.S.17 –3,179 (1.24,139) - 53 kierrosta

9. Antonio Giovanazzi Sauber C36 –3,657 (1.24,617) - 67 kierrosta

10. Stoffel Vandoorne McLaren MCL32 –4,640 (1.25,600) - 40 kierrosta

10. Lance Stroll Williams FW40 –5,080 (1.26,040) - 12 kierrosta

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​