Heikki Kullan F1-kolumni: Superautojen aikaan
Uusien superautojen aika F1-urheilussa käynnistyi virallisesti torstaina, kun mestaritalli Mercedes toi uuden Hopeanuolensa myrskytuulten riepoteltavaksi Silverstonessa.
F1-autot ovat nyt leveämpiä, litteämpiä ja huimasti nopeampia. Varmaa on, että Pirelli on rakentanut niin vahvat renkaat, että varikkokäyntien määrä vähenee tuntuvasti. Pelonsekaisin tuntein odotetaan myös ohitusmäärien kääntyvän laskuun, kun leveyden vuoksi likaisen ilman tehokkuus auton takana on entistä hankalampi haaste takaa-ajajalle.
Mercedes asetti käytännössä mittapuun kaikille haastajilleen. Teoriassa Red Bull voi Barcelonan testien alkaessa rynnätä radalle aivan huimalla autolla, mutta ainakin tässä vaiheessa Lewis Hamilton on kiistaton mestarisuosikki.
Valtteri Bottas saa elämänsä tilaisuuden, ja eiköhän se voittotili avaudu ainakin nopeammin kuin hänen managerillaan Mika Häkkisellä aikoinaan. Jos Valtteri joutuisi odottamaan yhtä kauan eli uransa 96. GP-kisaan, täysosuma tulisi vasta kauden toiseksi viimeisessä koitoksessa Brasiliassa.
Ferrari tulee kuorestaan perjantaiaamuna Maranellon nettiesittelyssä. Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel paiskivat töitä haastattelu- ja filmauspätkien parissa jo torstaina.
Ferrarin leirissä on vallinnut sellainen hiljaisuus uutta autoa rakentaessa, että se oli yksi merkittävä keskustelunaihe myös Silverstonessa mediaväen keräännyttyä pitkästä aikaa taas aitoon esittelytilaisuuteen, missä uusi auto näytettiin aitona radalla.