Lotus-liideriksi
Kolumni 29.11. Heikki Kovalainen ajoi tänä vuonna Lotuksella ja jatkaa tiimissä. Kimi Räikkönen palaa F1-tasolle ja ajaa ensi vuonna Lotuksella.
Kuulostaa ihan siltä kuin suomalaiskuljettajista olisi tullut tallikaverukset... Mutta mitä vielä. Tämän vuoden sekava Tupla-Lotus -pattitilanne loppuun.
Kuin sananparressa riita pistettiin halki ja voita väliin. Kovalaisen tiimi on nyt toisen autotehtaan mukaan nimetty Caterham ja Räikkönen ajaa ihan varsinaisen Lotus-autoja rakentavan tehtaan tiimissä.
Renaultista Räikkösen tiimissä ei enää ensi vuonna muistuta kuin ranskalaismoottori. Päämaja on Enstone, tiimi kilpailee brittilisenssillä ja jos Räikkönen voittaisi, palkintojuhlissa kajahtaisi ensin Suomen ja sitten Britannian kansallislaulu – ei Marseljeesi kuten Fernando Alonson aikakaudella.
Räikkösen paluu on jymyjuttu myös F1-patriarkka Bernie Ecclestonelle, jolla on ensi kertaa tarjota tv-yhtiöille MM-sarja, mihin osallistuu samaan aikaan kuusi maailmanmestaria.
Räikkönen on treenannut lujaa Mark Arnallin alaisuudessa ja olisi valmis hyppäämään vaikka saman tien F1-puikkoihin. Tietysti nyt talvitauolla kaksikolla on aikaa varsinaiseen tehotreeniin, jotta kaikki on sitten viimeisen päälle talvitestien käynnistyessä uusilla autoilla 7. helmikuuta Jerezin radalla.
Kuskimarkkinoilla suurin vonkale kävi koukkuun, kun Lotus-Renault nappasi Räikkösen. Tietojeni mukaan tiimin omistavan Genii Capital -sijoitusyhtiön päämies Gerard Lopez teki ratkaisunsa hyvin määrätietoisen ja ennen kaikkea nopeasti.
Jo viime vuonna kauden mittaan tallipäällikkö Eric Boullier antoi median ymmärtää, että Räikköstä tuotiin Renaultille, mutta siitä syntyi vain kiusallista skismaa, kun suomalaiskuskin nimellä tehtiin lähinnä politiikkaa senhetkisillä kuskimarkkinoilla.
Suomalaiskuskin odotetaan ottavan johtorooliin, johon Robert Kubican jälkeen ei ainakaan Nick Heidfeld kyennyt. Räikkösen tapana vastata tällaiseen haasteeseen on antaa tulosten puhua puolestaan.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA