McLaren hallitsee kahta sektoria
Kuten odotettua Brasilian Grand Prix -viikonloppu alkoi tiukalla Red Bullin ja McLarenin kohtaamisella. Interlagosin haastavalla radalla ensimmäisellä harjoitusjaksolla Red Bull oli nopeampi keskisektorilla, kun McLaren hallitsi ensimmäistä ja kolmatta rataosaa.
Ferrari on kaukana, kun Fernando Alonso joutui pysähtymään moottoripulman vuoksi seitsemän minuutia ennen aamujakson päättymistä.
Mercedes ja Force India olivat pettymys ja niiden kilpailukyky ei riitäkään taistelussa Ferraria vastaan.
Muu joukko oli aika lailla odotetussa kunnossa. Sauber takerteli eniten, auto vaikutti levottomalta ja Kamui Kobayashi ajoi kahdesti ulos. Myös Renaultilla oli samanlaisia vaikeuksia ja lisäksi suoranopeus uupui.
Uusista kolmoskuskeista Romain Grosjean onnistui parhaiten. Toki hän tuntee radankin entuudestaan. Hän pysähtyi 26 minuuttia ennen jakson loppumista, kun auto sammui varikolle, mutta silti ranskalainen oli nopeampi kuin Bruno Senna.
Jean-Eric Vergne Toro Rossolla ja Jan Charouz Hispanialla olivat selvästi liian hitaita, mutta Lotuksella Luiz Razia teki hyvän vaikutuksen. Hän missasi puoli sekuntia parhaalla kierroksellaan viimeisessä mutkassa, mutta jäi silti vain sekunnin Heikki Kovalaisen ajasta.
Lotuksela oli kaksi versiota uudesta takasiivestään ja kehitystyössä oltiin tyytyväisiä. Kovalainen uskoo, että vauhti riittää lähelle Williamsia ja Sauberia aika-ajossa.
Uusi kova seos ei toiminut, kun takarengas kuluu niin nopeasti. Pehmeä on hyvä ja tarjoaa paljon pitoa.
Turun Sanomat, Sao Paulo
LUIS VASCONCELOS
Harjoitusajat
1. Mark Webber Red Bull 1.13,811 (keskinopeus 210,163 km/t) - 26 kierrosta
2. Jenson Button McLaren ero 0,014 (1.13,825) - 25 kierrosta
3. Lewis Hamilton McLaren ero 0,150 (1.13,961) - 20 kierrosta
4. Sebastian Vettel Red Bull ero 0,214 (1.14,025) - 28 kierrosta
5. Felipe Massa Ferrari ero 0,696 (1.14,507) - 34 kierrosta
6. Fernando Alonso Ferrari ero 0,730 (1.14,541) - 26 kierrosta
7. Michael Schumacher Mercedes ero 1,351 (1.15,162) - 28 kierrosta
8. Nico Hülkenberg Force India ero 1,367 (1.15,178) - 28 kierrosta
9. Paul di Resta Force India ero 1,430 (1.15,241) - 31 kierrosta
10. Nico Rosberg Mercedes ero 1,510 (1.15,321) - 29 kierrosta
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso ero 1,657 (1.15,468) - 29 kierrosta
12. Romain Grosjean Renault ero 1,736 (1.15,547) - 18 kierrosta
13. Rubens Barrichello Williams ero 1,852 (1.15,663) - 27 kierrosta
14. Bruno Senna Renault ero 1,921 (1.15,732) - 32 kierrosta
15. Kamui Kobayashi Sauber ero 1,936 (1.15,747) - 31 kierrosta
16. Pastor Maldonado Williams ero 2,025 (1.15,836) - 27 kierrosta
17. Sergio Perez Sauber ero 2,168 (1.15,979) - 35 kierrosta
18. Jean-Eric Vergne Toro Rosso ero 2,241 (1.16,052) - 33 kierrosta
19. Heikki Kovalainen Lotus ero 2,703 (1.16,514) - 33 kierrosta
20. Luiz Razia Lotus ero 3,784 (1.17,595) - 31 kierrosta
21. Timo Glock Virgin ero 4,329 (1.18,140) - 29 kierrosta
22. Jerome d'Ambrosio Virgin ero 4,842 (1.18,653) - 29 kierrosta
23. Daniel Ricciardo Hispania ero 5,141 (1.18,952) - 33 kierrosta
24. Jan Charouz Hispania ero 5,766 (1.19,577) - 37 kierrosta