Petrov parantanut autoaan enemmän
27-vuotias Vitali Petrov villitsi venäläiset F1-fanit keväällä, kun jymy-yllättäjänä aloitti MM-kautensa Australian Grand Prix -avauksen jälkeen heti palkintojuhlilla.
Neljässä ensimmäisessä kisassa Renaultin venäläispilotti napsi pisteitä ja vielä kauden seitsemännessä GP:ssä Kanadassa mies oli viides.
Sen jälkeen loppukausi onkin ollut yhtä syöksylaskua. Kanadan jälkeen Petrov oli MM-sarjassa seitsemäntenä 31 pisteellä. Sen jälkeen on tullut vain viisi pistettä lisää. Kuljettajien pisteissä hän sinnittelee kymmenen joukossa vahvan alkukautensa ansiosta.
Debyyttikaudellaan Petrov oli kuljettajiensa sarjassa 13:s kerättyään 27 pistettä.
Miten Petrov itse summaa oman kautensa?
– Odotin paljon enemmän pinnoja kuin viime vuonna. Tiesimme, että meillä on riittävän nopea auto ainakin 3-4 ensimmäisessä kisassa. Sillä pääsi aika-ajossa helposti kärkikymmenikköön, jopa kärkikuusikkoon.
– Sitten kadotimme paljon suorituskykyä, kun autoon ei saatu lainkaan päivitystä. Uusi tuulitunneli tehtaalla aiheutti 3-4 viikon katkon. Kun muut menivät ylöspäin, me notkahdimme alaspäin, koska ne päivitykset missattiin.
– Sen jälkeen oli todella hankala päästä enää aika-ajofinaaliin ja ilman sellaisia lähtöpaikkoja, on hankala ajaa pistesijoista, Petrov summaili Turun Sanomien haastattelussa.
– Olen kuitenkin koko ajan yrittänyt tehdä parhaani. Syyllistyn yhä pieniin virheisiin, mutta en tee enää sellaisia mokia, mitä tein viime vuonna. Olen ehdottomasti pystynyt parantamaan omaa ajamistani. Ikävä vaan, että auto on hukannut omaa suorituskykyään siinä samalla.
Palkintopalli ylpeydenaihe
Kaikki loput podiumpaikat ovatkin sitten jakaneet Sebastian Vettel (16), Jenson Button (10), Fernando Alonso (10), Lewis Hamilton (7) ja Mark Webber (9) keskenään.
Mitä tuo palkintosija sitten merkitsi Petroville itselleen?
– Olihan se hämmästyttävä tunne, kieltämättä. Kun ajetaan kauden ensimmäistä kisaa, ei tiedä, mitä odottaa autolta, mitä odottaa renkailta, mitä odottaa muilta kuljettajilta. Se oli mahtava viikonloppu, joka kasvoi koko ajan harjoituksista aika-ajoon ja sitten itse kisaan.
– Odotin etukäteen jotain 6-7. sijaa, mutta kun startissa sai heti parannetuksi 2-3 paikkaa ja nopeuteni oli kovempi kuin Mark Webberin Red Bullissa, ohitin hänetkin ja fiilis oli ihan mahtava viimeisillä kierroksilla.
– Kun seisoo podiumilla, näkee hymyt tiimin ja fanien kasvoilla, tuntee aitoa ylpeyttä siitä, että on saanut niin hyvät muistot ja pokaalin, josta kaikki iloitsevat.
Oxfordissa nykyisin asuva Petrov on nyt ajanut kauden Robert Kubican tallikaverina ja kauden ilman häntä. Mitä eroa siinä on ollut?
– Viime vuonna oli hyvin tärkeää, kun Robert oli mukana. Pystyin oppimaan häneltä paljon. Nyt minulle henkilökohtaisesti ei ole ollut niin väliä, onko tiimikaverini hän tai joku toinen, koska tiedän enemmän ja vähemmän, mitä autossa täytyy tehdä, mitä välttää ja miten insinöörien kanssa pitää toimia.
– Ei Robert olisi voinut tuoda tiimille jotain, mikä olisi pitänyt vaihtaa. Pystyn itsekin sanomaan, mitä pitäisi tehdä autolle, mutta etupään ratkaisut tällä pakoputkistolla emme voi tehdä, mitä haluaisimme.
6. helmikuuta rallionnettomuudessa vakavasti oikean käsivartensa ja jalkansa loukannut Kubica vahvisti Renaultin tiedotteessa keskiviikkona, ettei toivu riittävästi ainakaan ensi kauden alkuun. Manageri Daniele Morelli tosin kiirehti kiistämään, että Kubica olisi tällaista sanonut.
Olisiko Petrov yllättynyt, jos Kubica palaa F1-radoille?
– Me emme tiedä Robertin tilanteesta mitään. Ei ole tietoa, miten käsi ja jalka ovat parantuneet. Emme koskaan ole puhuneet hänen kanssaan, eikä kukaan voi tietää, onko tilanne hyvä vai huono. Tietysti me kaikki haluamme Robertin takaisin, sillä hän on niin poikkeuksellisen hyvä kuljettaja.
Venäjän innostus kasvaa koko ajan
Millainen on F1-innostus Venäjällä?
– Sotshiin rakennetaan rataa vuoden 2014 Venäjän GP-kisalle ja tv-katsojien määrä lisääntyy koko ajan ja yleinen kiinnostus F1:teen kasvaa päivä päivältä. En edes tiedä, kuinka paljon jäseniä fanklubissani on, mutta lajia seuraa ainakin todella paljon ihmisiä.
Entä näemmekö Petrovin joskus Marussia-tiimissä?
– Jos Marussia jonain päivänä kuuluu huipputiimien joukkoon, miksipä ei. Siinä olisi varmaan jotain samaa kuin saksalaisen Michael Schumacherin ajamisessa saksalaisella Mercedeksellä. Toivon sydämestäni kaikkea hyvää Marussialle jatkossa, Petrov sanoo.
Ensi vuonna Marussian kuljettajat ovat Timo Glock ja Charles Pic.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA