Budjetit kilpasilla
Kolumni 23.11. Puoli vuotta sitten – siitä hetkestä, kun saksalaisjätti Volkswagen vahvisti pistävänsä suuret pyörät liikkeelle ja tulevansa täysillä MM-ralleihin 2013 – käynnistyi kilpa-ajo tähän takuuvarmaan voittajatiimiin.
Ruutulippu heilahti keskiviikkona, kun VW julkisti tehneensä pitkän sopimuksen Sebastien Ogierin kanssa. Väitetään, että Ogierin palkkakin kapuaisi rallipiireissä ihan eliittitasolle – yli kolmeen miljoonaan euroon.
Vaikka rallimedia ehti pitkään rummuttaa, että Ogier lähtisi Fordille Mikko Hirvosen paikalle, palaset alkoivat loksahtaa kohdalleen, kun tuli tieto, että Ford lähettää virolaisen Ott Tänakin Jari-Matti Latvalan tallikaverina ensi viikonlopun Monte Carlon kenraaliharjoitukseen – Rallye du Variin.
Fordin palapeli on hajallaan, kun kymmenien miljoonien arvoinen Abu Dhabin sponsoripaketti loppuu tähän vuoteen ja Malcolm Wilsonin neuvottelut emoyhtiö Fordin laajemmasta taloudellisesta tuesta ovat polkeneet paikallaan.
Uusi MM-kausi alkaa jo tammikuun puolivälissä Monte Carlosta, joten vuosibudjetin parsiminen kasaan stressaa varmasti Wilsonia aika lailla. Siinä yhden Ogierin menettäminen ei taida niin paljon painaa.
Ford on kuitenkin yksityistalli, joka joutuu kamppailemaan yhä laajempaa tehdastiimien joukkoa vastaan.
Citroenilla on tuttu vahva budjettinsa, Volkswagen tulee mukaan kaikkein äveriäimpänä yrittäjänä ja kuulemani mukaan nyt myös David Richardsin luotsaama Mini on lunastanut tavoittelemansa huippubudjetin merkin omistavalta BMW:ltä.
Kun VW aloittaa vasta 2013, ensi vuonna mestaruudesta ajavat näillä näkymin Citroenin ykköskuski Sebastien Loeb, Fordin Jari-Matti Latvala ja kuka ties Minin Daniel Sordo.
Hirvonen, Tänak ja Kris Meeke kilpailevat sitten parhaan kakkoskuskin statuksesta.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA